ANDREAS CLEVE

Adm. direktør, medstifter, Corti, 33 år

400.000 mennesker dør hvert år i USA som følge af fejldiagnosticeringer og -behandlinger. Til sammenligning mister godt 40.000 amerikanere livet i trafikulykker, mens små 13.000 bliver myrdet. Andreas Cleve og hans kolleger i Corti interesserer sig mest for det første tal – ikke bare i USA, men på verdensplan. ”Sundhedssektoren på globalt plan er ekstremt presset. Vi mangler millioner af læger, fejldiagnoser dræber flere mennesker end færdselsuheld, sundhedsomkostninger sender tusinder ud i fattigdom, og patienter dør af sygdomme, som kunne være forebygget,” siger han. ”Ideen til Corti opstod, fordi vi begyndte at tænke over, hvordan vi på en rentabel måde kunne demokratisere adgangen til den sundhedsfaglige ekspertise, som vi mangler over hele verden.”

Med vi mener Andreas Cleve sig selv og Cortis medstifter og CTO, Lars Maaløe. De har, siden den danske virksomhed blev stiftet i 2016, udviklet en kunstig intelligens-software, som bygger på mere end syv millioner patientkonsultationer, og som man kan sammenligne med SIRI eller Alexa. ”Forestil dig en assistent, som kan interviewe en patient eller lytte med, mens en lægefaglig person taler med patienten, og i løbet af splitsekunder sammenligne patientens beskrivelser med millioner af andre patienters symptomer, så patienten kan få den rigtige vejledning,” forklarer Cleve. ”Vi synes, at den slags teknologi bør være noget, alle på planeten skal have adgang til. Derfor bygger vi den.”

Ideen til Corti blev født i januar 2016, efter at Thomas Madsen-Mygdal, en af Andreas Cleves gode venner, sendte Cleve og hans team ud i verden for at finde den helt rigtige idé. ”Vi var i Berlin, Boston, London, New York, Los Angeles og Silicon Valley, hvor
vi endte med at blive i seks måneder for at kortlægge, hvad de bedste i verden inden for vores felt gik og arbejdede på.”

Jakke, Filippa K, 3.400 kr.
T-shirt, Filippa K, 400 kr.
Uret er et vintage Jaeger-LeCoultre og er Andreas Cleves eget.

Med teknologien fra Corti har de ansatte ved alarmcentralen i Region Hovedstaden langt hyppigere end tidligere været i stand til at identificere hjertestop. Inden samarbejdet med Corti overhørte centralen mere end 28 procent af tilfældene med hjertestop – efter at den kunstige intelligensassistent blev involveret, er antallet af patienter, som ikke får stillet den rette diagnose, halveret. I 2018 indgik Corti, på baggrund af det løfterige samarbejde med den danske region, en aftale med The European Emergency Number Association (EENA) for at undersøge, om man kan implementere softwaren hos alle alarmcentraler i Europa. Corti er i disse måneder ved at færdiggøre testforløb i Italien, Storbritannien og Frankrig, ligesom virksomheden lige nu bruger en del ressourcer på ”nøglepartnerskaber” med Seattle Emergency Service Department og Harborview Medical Department, også i Seattle, som tilsammen er ”den bedste præ-hospitalsenhed i verden. Her hjælper vi hver måned med at guide over 10.000 911-opkald.” Men Andreas Cleve vil have Corti endnu længere ud i verden. ”Vores kunstige intelligens skal forstå mange flere sygdomme, mange flere sprog og blive tilgængelig globalt, så alle på kloden kan få en second opinion af vores digitale assistent,” siger han om virksomheden, der har hovedsæde i det indre København og i dag består af 57 ansatte på tværs af 20 nationaliteter.

Før Andreas Cleve stiftede egen virksomhed, var han dreng i Espergærde i Nordsjælland. En tilbagevendende historie i hans familie handler om den video, der gang på gang hensatte den helt lille Andreas, den yngste af fire søskende, i regulær spænding. I hjemmevideoen koordinerede hans far bjergningen af familiens Land Rover, der var kørt i grøften og langsomt sank længere og længere ned i mudderet. Med hjælp fra naboen Emanuel og ikke mindst hans traktor fik Andreas’ far i fuldt firspring dirigeret bilen tilbage på sikker asfalt. Andreas Cleve var helt opløst af glæde. Hver gang. Da han var nået en alder, hvor han efterhånden kunne regne slutningen på operation Land Rover ud, begyndte han at spille fodbold, FIFA, Football Manager, lege med Lego, se ’X-Files’, ’Predator’ og ’Star Wars’, og han spenderede i det hele taget rigtig meget tid ved en computer. ”Jeg var også meget fascineret af krig og konfliktmægling, og det ledte til, at jeg i lang tid troede, at jeg skulle være diplomat,” fortæller Andreas Cleve. ”Jeg havde en idealiseret forestilling om, at livet som international diplomat måtte være et hybrid-job mellem James Bond og en politisk Poirot (den fiktive belgiske detektiv Hercule Poirot, red.). Så jeg var noget skuffet, da jeg i mine tidlige teenageår bedre forstod, hvordan politik blev til. Det mindskede dog ikke min interesse for, hvordan man løser store problemer, jeg ledte bare efter andre steder, hvor jeg kunne have indflydelse, hvilket endte med en karriere som iværksætter.”

Andreas Cleve tog en HD i organisation og ledelse, og han var med til at opbygge og sælge virksomheden OVIVO, der havde udviklet en chatbot, der kunne lægge vagtplaner for eksempelvis hospitaler og plejehjem. Han og holdet bag var imidlertid sikre på, at der lå en mulighed for at skabe en skelsættende international virksomhed inden for sundhedssektoren. ”Hvis du vil bygge en meningsfuld global teknologivirksomhed i 2020, så er det ikke nok bare at tjene penge. Du skal også have styr på virksomhedens etiske kodeks, hvordan man ønsker at bygge kultur og relationer ud over fredagsbaren og pizzabakkerne, og du skal være intentionel, med hensyn til hvilke konsekvenser og muligheder du skaber, både direkte og indirekte, for at forsøge at være dit ansvar bevidst,” siger Andreas Cleve. ”’Løvens hule’ gør iværksætteri til en modedille, som jeg ikke synes, at skabelsesprocessen bør reduceres til. Hvis det at være iværksætter handler om at pitche din idé og stå på scenen, så bliver det et glansbillede, der er langt fra virkeligheden, og som kommer til at drive en masse folk ud i iværksætteri, men de får ikke succes, fordi de ikke er der for at skabe en ændring eller hjælpe deres kunder. Iværksætteri sker ikke på scenen, men ude i skyttegraven, og det tager mange år at blive en meningsfuld samarbejdspartner. Men hvis din nye virksomhed har det rigtige afsæt, kommer den til at påvirke tusinder af liv og være en katalysator for positiv udvikling.”

Fra Dossier nr. 22, december-januar 2020/2021.