CHARLIE HEDIN

En dag med

Før Charlie Hedin stiftede hjemmetekstilbrandet Tekla i 2017 i København, havde han arbejdet syv år med global markedsføring for Acne Studios i Amsterdam og Paris og været medstifter af sneakers-brandet Eytys. Erfaringen tæller også 10 år på det svenske landshold i sejlsport, hvor han lærte aldrig at give op og opnå følelsen af at lykkes med noget, han havde kæmpet for i lang tid. Det er med samme passion, den 36-årige svensker i dag udvikler sine produkter.

DYREHAVEN OG BELLEVUE STRANDBAD

Jeg er vokset op på øen Marstrand på Sveriges vestkyst nord for Göteborg. øen var dengang i 80’erne og 90’erne et sejlermekka, så det lå lige for, at alle byens beboere prøvede at sejle på et tidspunkt i deres liv. Jeg var på sejlerskole over en sommerferie, da jeg var otte år, og derfra sejlede jeg mere og mere. Som 13-årig kom jeg på det svenske landshold og sejlede mit første nordiske mesterskab i optimistjolle. Jeg tog gymnasiet på Lerums Seglargymnasium, hvor halvdelen af skemaet består af sejlsport. Jeg husker det dog, som om jeg aldrig sad i et klasseværelse, men brugte al tiden på havet. Vi havde det første træningspas kl. 6 om morgenen og sejlede den sidste tur før aftensmad. I den periode havde jeg 15 træningspas om ugen med både sejlads og styrketræning. Jeg lavede ikke andet, indtil jeg blev 23 år. Jeg blev svensk mester tre gange i optimist- og europajolle, og jeg har også sejlet en bunke verdensmesterskaber og europamesterskaber. Den periode skiller sig meget ud fra det, jeg laver i dag, men var måske den mest givende tid i mit liv. Der er noget smukt ved sport og at konkurrere på højt niveau. Den mentalitet og fokus, du får, har jeg aldrig oplevet noget andet sted.

Jeg er ikke enig med atleter, som siger, at alt skal være perfekt og organiseret, før man kan være en god sportsmand. Mange atleter vil gerne være som Björn Borg, den her virkelig fokuserede og iskolde tennisspiller, men jeg tror ikke, at alle kan være sådan, det ligger ikke til alles personlighed. Jeg tror også, at rigtig mange gode atleter er drevet af følelser og passion, ligesom John McEnroe var. Det er i mine øjne to forskellige måder at blive god til sin sport på, men der, hvor de forenes, er den enorme fokus, de har på deres sport og målsætninger. Da jeg sejlede, var jeg ligesom McEnroe drevet af følelser … Jeg gav aldrig op. Jeg var ikke særlig organiseret, og mine dage var ikke strukturerede fuldstændig efter det samme skema. Men jeg var ekstremt fokuseret på at gøre det så godt som muligt. Det er den samme mentalitet, jeg har i dag, og sådan jeg kører Tekla. Jeg er virkelig drevet af mine følelser og passion for vores projekter og produkter. Og heldigvis arbejder jeg sammen med folk, som er langt mere organiserede, end jeg er, så der er rimelig godt styr på tingene.

Charlie Hedin tog en bachelor i marketing på Gothenburg School of Economics, inden han forlod Sverige til fordel for Amsterdam og sidenhen Paris, hvor han arbejdede for Acne Studios. Hedin har i dag tre fuldtidsansatte samt et par deltidsansatte og et par praktikanter på kontoret på Frederiksholms Kanal i København.

Jakke, Armor-Lux, 2.300 kr.
Sweater, Andersen Andersen, 2.300 kr.
Bukser, Levi’s hos Zalando, 799 kr.

Det eneste tidspunkt, jeg græder, er, når jeg ser sportsfolk vinde store sejre. Når en atlet vinder en OL-medalje, som han eller hun har kæmpet for i måske 15 år … Den følelse, de har inden i sig, når de krydser mållinjen eller vinder kampen. Den er der intet, som kan slå. Jeg kan stadig finde de samme følelser frem og komme ind i den samme mentale tilstand. Ikke at jeg har vundet OL, men jeg kender følelsen af at opnå noget, jeg har kæmpet for i lang tid. Jeg stoppede med at sejle, fordi jeg følte, det var tid til at prøve noget nyt af, jeg havde aldrig rigtig lavet andet.

Selv om jeg næsten ikke sejler længere, holder jeg stadig utrolig meget af at være i naturen. Bare at gå en tur i en park kan gøre mig i bedre humør. Når jeg er stresset på arbejdet, eller jeg skal træffe nogle store og svære beslutninger, bruger jeg naturen til at falde til ro og tænke klarere. Det kan sagtens fungere at gå en lang tur i skoven med min hund. Men jeg elsker også at vinterbade, og det er virkelig som meditation for mig. Jeg er medlem ude på Helgoland (på Amager, red.), og hvis det kan lade sig gøre, kommer jeg gerne derud tre-fire gange om ugen. Vinterbadning er interessant, fordi du befinder dig et sted mellem to ekstremer: Først svømmer du i minusgraderkoldt vand, og så bevæger du dig ind i en sauna, som er 90 grader varm. Når min krop bliver udsat for de to ekstremer, er det, som om der bliver lukket ned for mit mentale system. Jeg kan ikke tænke særlig meget, fordi der sker så meget med min krop. Min hjerne går ned på et langsommere niveau, som virkelig er rart at opleve en gang imellem. Det gør mig meget afslappet. Det handler om at kunne trække mine tanker væk fra hverdagens bekymringer og fokusere på en ting ad gangen.

KONTOR – FREDERIKSHOLMS KANAL

Jeg startede Tekla i 2017, fordi jeg ikke kunne finde tekstiler til hjemmet, der fungerede for mig. Jeg manglede noget i den bedst tilgængelige kvalitet, men uden det luksuriøse og pompøse udtryk, som mange amerikanske producenter dyrker. For mig henvender de sig til et ældre klientel med deres old school-produkter med blonder og mønstre. I den anden ende af skalaen har du H&M, Zara Home og IKEA, som laver pæne produkter, men kvaliteten er langtfra den bedste. Jeg ville lave noget, som passede til mig og min livsstil og var af allerhøjeste kvalitet. Det var idéen med Tekla. Tekstiler, som ikke skal stryges for at se godt ud, håndklæder, der absorberer godt og er lavet i økologisk bomuld, som ikke er farligt for din krop og miljøet. Jeg lagde kontoret i København, da jeg gerne ville flytte tættere på min familie på Marstrand, efter at jeg havde boet et par år i L.A.

Jeg brugte to år på at lede efter den rigtige kvalitet til mine første produkter. Jeg besøgte næsten alle fabrikker, der producerer hjemmetekstiler. Først var jeg i Kina og troede, at jeg havde fundet en produktion, men det fejlede slemt. Efter et par vaske var stofferne helt slidte. I stedet endte jeg i Portugal, hvor jeg endelig fandt en fabrik, der kunne levere det, jeg ønskede. Jeg arbejdede stadig fuld tid som freelancer, hvor jeg hjalp forskellige virksomheder og artister med at opbygge deres brand, så jeg brugte mine aftener og weekender på at undersøge markedet og derefter udvikle kvaliteten på fabrikken i Portugal. Jeg havde ingen forretningsplan. Jeg var bare så sikker på, at jeg var i gang med at skabe et produkt, som var anderledes end alt andet på markedet. Jeg lancerede det egentlig bare og tænkte, at det nok ville tage lidt tid, før jeg bed mig fast, da jeg ville lade det vokse organisk. Men det gik virkelig stærkt det første år. Jeg havde problemer med at følge med i produktionen og levere til tiden, men det lykkedes alligevel at kæmpe mig igennem.

Kristoffer Juhl (tv.) kom med i Tekla-projektet i 2017 og blev medejer af virksomheden, som han i dag er direktør for. Charlie Hedins søster Niki Hedin har også været med fra starten og fungerer som forretningsudvikler.

Pung, Yves Saint Laurent, 2.000 kr.
Krus, Frama, 450 kr. for to
Stor æske, Elvo, 175 kr.
Lille æske, Elvo, 150 kr.
Briller, Mykita x Maison Margiela, 3.050 kr.
Notesbog, Muji, 15 kr.
Høretelefoner, Bang & Olufsen, 4.000 kr.
Håndklæde, Tekla, 495 kr.
Lampe, Christian Dell for Fritz Hansen, 4.995 kr.
Bog, Bauhaus af Jeannie Fiedler og Peter Feierabend, 499 kr.
Ur, IWC Schaffhausen Bucherer Blue, 60.100 kr.

På mange måder arbejder vi ligesom et klassisk hjemmetekstilbrand, der har en begrænset kollektion, som vi hele tiden udvikler på og bevæger os langsomt fremad. Men samtidig bruger jeg også min erfaring fra modebranchen i eksempelvis måden, vi kommunikerer på. Her har jeg lært at have en klar æstetisk stil, og at et budskab skal kommunikeres meget klart. Samtidig har mine syv år på det globale kommunikationshold hos Acne Studios lært mig at tænke over anderledes måder at fremvise et produkt på. Sengetøj behøver ikke at blive vist på en halvanden meter høj luksusseng med 20 puder på … Sådan sover de færreste mennesker i virkeligheden. Vi vil hellere vise en lav seng med to puder, som ikke er redt. For os handler det om at fortælle historier om, hvordan vi selv lever. Vi tager produkter med hjem og bruger dem, og så fotograferer vi dem til vores kampagner. Mange brands prøver at fortælle en historie, som ikke er helt ærlig, eller som er lidt for god. Vi har besluttet fra starten af at være meget ærlige om, hvad vores produkter er. Hvis der er noget, produktet ikke kan, eller hvis vi har begået en fejl, så fortæller vi om det. Omvendt fortæller vi også om, hvordan vores produktion er, produktets kvalitet, hvilke anmærkninger vi har, ecotech og økologisk bomuld … Alt er meget gennemsigtigt.

De første to år med Tekla var meget hektiske, sådan tænker jeg, at det er i de fleste start-ups. Man prøver at holde sig til nogle regler for, hvordan tingene skal gøres, men det meste af tiden opstår der en masse uforudsete ting, hvor man må arbejde mere ad hoc. Ting, som skal løses eller forfølges. Det er svært at holde overblik over alt, hvad der sker. Rent kreativt har du også brug for plads til at fejle og prøve noget nyt af, men også prøve de ting af, som du ikke havde tænkt dig at gøre, da du startede. Det er sådan, du bevæger dig fremad. I sidste ende handler det om produktet. Jeg tror, at den succes, vi havde i begyndelsen med Eytys, i høj grad skyldtes, at Max (Schiller, medstifter af Eytys, red.) lavede et virkelig stærkt design og lagde en masse tid i produktudviklingen af den første sko, vi lancerede. Det gav os en flyvende start.

Jeg undersøger hele tiden, hvad der er rigtigt og forkert for Tekla for at kunne indsnævre og præcisere, hvad og hvordan vi gør. Tiden hos Acne lærte mig også, hvordan du styrer en effektiv og god designvirksomhed, men det handler især om mentaliteten, du får med dig, når du har været en del af en virksomhed, som har succes og virkelig vokser. Til sidst har du lært, hvordan man gør tingene rigtigt, fordi du var med, da I lykkedes.

Det kan være virkelig svært og nogle gange umuligt at forudse, om et produkt klarer sig godt. Vi har lavet nogle badehåndklæder, som alle på kontoret samt to af vores investorer, Nicolaj fra Ganni (Nicolaj Reffstrup, founder af Ganni, red.) og Mikael fra Acne (Mikael Schiller, bestyrelsesformand i og medejer af Acne Studios, red.) var helt vilde med, men vi solgte nærmest ingen af dem. Jeg tror, at produkterne endte med at have en anden æstetik end vores eksisterende produkter … Der var nok lidt mere knald på farverne. Det lå for langt fra, hvad vores kunder forventede, at vi lavede. Der er noget smukt ved, at du ikke kan forudse succeserne, for så bliver du bare nødt til at blive ved med at jage dem.

HJEMME – VESTERBROGADE & 11O

Jean Prouvé, Ludwig Mies Van Der Rohe og især Alvar Aalto er mine store helte inden for arkitektur og design. De inspirerer mig meget, når jeg designer mine egne produkter. Alvar Aalto tænkte på funktion før form, men hans møbler var stadig smukke i deres enkelhed og høje kvalitet. Han skabte produkter, som ikke kostede en formue, og hans møbler står i rigtig mange institutioner i Skandinavien. Hvis du besøger Donald Judd Foundation i New York og ser en kunstner som Donald Judds helt fantastiske hjem, der selvfølgelig indeholder mange af Judds egne møbler, så er resten af møblerne lavet af Aalto. At kunne passe ind både i offentlige institutioner og meget æstetiske kunstnerhjem med sit design er sjældent og ret fascinerende. Jean Prouvé kunne meget af det samme som Aalto, han fokuserede også først og fremmest på det funktionelle. De her lette præfabrikerede huse i aluminium, han designede til de franske kolonier i Vestafrika for at løse boligmangelproblemer i området, var vildt fede. Og er meget ikoniske i dag. Det kan godt være, det er kedeligt, at jeg nævner Mies van der Rohe, men det bliver jeg nødt til. Jeg elsker bare hans enkle linjer og helt skarpe minimalisme og den fokus, han havde på at holde fast i sin stil.

Tekla sælges i dag i 70 butikker, som spænder over både mode- og interiørbranchen med designbutikker som Paustian i København og The Conran Shop, som har butikker i hele verden, og modeforhandlere som End Clothing, Matches og Galleries Lafayette. ”Vi er endt på en ø, som ligger mellem de to verdener, og det gør nok også, at folk nogle gange har lidt svært ved at definere os. Men det giver os to markeder i stedet for et.”

Sweater, Tonsure, 1.250 kr.
Bukser, Calvin Klein Jeans, 1.000 kr.

Det er sjældent, at man kan se inspirationen fra arkitektur direkte i mine produkter. Det er ikke sådan, at jeg designer et håndklæde, som er formet ligesom en bygning eller en stol, nej, det er mine forbilleders filosofi og tilgang til deres design, som er inspirerende. Jeg vil lave det bedste sengetøj at sove i, jeg vil ikke lave noget, som ser fancy ud, men er ukomfortabelt og ikke kan vaskes uden at miste sin form og farve. For mig er det vigtigste, at der er et formål med vores produkter, og det driver virkelig vores designproces. Vores badekåbe har en stor hætte, fordi det er koldt ude ved havet, og store lommer, så man kan have sin telefon og andre ting med sig.

Min favoritbygning er tegnet af Albert C. Martin i 1965 og er en rektangulær kontorbygning for gas- og vandafdelingen i Los Angeles. Det er klart en af de smukkeste bygninger, som nogensinde er blevet bygget. Den er ekstremt funktionel og har et klart fokus på sit formål; en kontorbygning til en gas- og vandafdeling i Downtown L.A. Men samtidig er den bygget oven på et bassin med små springvand fordelt rundt om bygningen, som er utrolig smukt. Om aftenen reflekterer bygningens lys flot i vandet.

Kunst er en anden af mine største interesser, men den holder jeg meget privat, da jeg ikke bryder mig om at diskutere kunst med andre. Jeg ønsker ikke at blive for påvirket af mine venners holdninger til, hvad der er interessant kunst. Jeg synes ofte, det er sådan, at alle kan lide den samme type kunst samtidigt. Men i virkeligheden har alle jo deres egen oplevelse af et kunstværk, og det input synes jeg, at man bør holde for sig selv. Det er det smukke ved kunst, at det er så subjektivt. Hver gang du taler om kunst med nogen, er det, som om du skal forklare, hvorfor du synes, som du gør, og det orker jeg ikke. Der er mange fantastiske kunstnere: Ken Price, Agnes Martin, Ellsworth Kelly … For at nævne nogle af mine favoritter. Jeg er ikke en stor samler, jeg har lidt fotografier i kælderen, men jeg har ikke råd til de værker, jeg godt kan lide, og så vil jeg hellere lade være med at købe noget. Jeg bliver ofte inspireret af kunst, når jeg skal vælge farver til vores produkter. Jeg vil gerne have tidløse kollektioner, og derfor dyrker jeg altid noget klassisk. Jeg elsker, ikke overraskende for en gammel sejler, sømandsstriber. Men vi har givet os selv lov til at lege mere med farverne på 10-20 procent af kollektionen, og her bliver jeg ofte inspireret af farver fra kunstværker.

Charlie Hedin er fotograferet i sin lokale bog- og magasinhandel 11o, der ligger i Tullinsgade 11 på Vesterbro og er ejet af Jacques-Louw Pienaar, som tidligere har drevet Ofr Copenhagen på Nørrebro.

Jeg tager altid de produkter, som vi er i gang med at udvikle, med hjem og tester dem. Det er vigtigt, at jeg er sikker på, at det er et produkt, jeg kan stå inde for, før vi sætter det i produktion. Det er også i denne proces, at vi har gennemført mange ændringer. Fordi jeg har lært, at en bestemt type uld fungerede bedst til et sofatæppe, og en anden kvalitet var bedre til udendørsbrug. Eller at Tekla-mærket på vores håndklæder var lidt for stort, så de generede, når man tørrede sig. Der er produkter, som er blevet udviklet mange gange, mens jeg levede med dem. Vi har arbejdet meget på at lave puder til vores pudebetræk, men vi er endnu ikke lykkedes med at lave noget, som vi selv vil have derhjemme. Det er svært at forklare, de har bare ikke føltes rigtige, når jeg har haft dem derhjemme. Men det er også det smukke ved at arbejde sådan. Vi behøver ikke at lancere 200 produkter hver februar og september, vi kan lancere dem, når vi føler, at de er klar.

Sweater, 66 North, 1.500 kr.
T-shirt, Jeanerica, 499 kr.
Bukser, Carhartt, 850 kr.
Skoene er fra Nike og er Charlie Hedins egne. Lampe, Paavo Tynell hos Gubi, 3.800 kr.

Fotografi, Sam Youkilis hos 11o, 3.500 kr.
Fotografi, Sam Youkilis hos 11o, 4.500 kr.
Glas, Nikolaj Mentze, 460 kr.
Krus, Objects by Franca, 310 kr.
Bog, Berlin/Amerika, Numero Berlin, 120 kr.
Magasin, Luncheron, 130 kr.
Bænk, Nikolaj Mentze, pris på forespørgsel

Fra Dossier nr. 16, december-januar 2019/2020.