JENS KAJUS

Medstifter, medejer, grafisk designer, Million, 48 år

Det var til et netværksarrangement på luksushotellet d’Angleterre med nogle af dansk erhvervslivs mest succesfulde mennesker, at Jens Kajus tog beslutningen, eller måske snarere at beslutningen kom til ham. ”Jeg tror, jeg vil forlade e-Types og starte en møbelvirksomhed med min barndomskammerat Claus,” sagde han. I takt med at ordene faldt, blev de sande, og Jens Kajus var selv lige så overrasket over beslutningen som forretningsfolkene omkring ham. Han sad trods alt som medejer af et af Danmarks mest anerkendte og succesfulde grafiske bureauer, kunne hvert år trække mellem en halv og en hel million ud i overskud til sig selv og havde gennem jobbet adgang til nogle af Danmarks mest indflydelsesrige mennesker. Dengang, i 2014, mere end 15 år efter, at han startede e-Types i sluthalvfemserne, ville han starte forfra.

Jens Kajus gav sine medejere besked, solgte sine aktier i e-Types og trak sig over et halvt års tid ud af kundearbejdet. Hans barndomskammerat Claus Jakobsen, der havde arbejdet som møbelsnedker for HAY og Muuto, gjorde det samme. Da de var blevet udsluset, mødtes de i Claus Jakobsens lejlighed. Her sad de i ni måneder bøjet over køkkenbordet og designede de ti produkter, man gerne skal have for at få en stand på de store, betydningsfulde møbelmesser. Gennem årene havde de – mest for sjov – sammen designet nogle møbler til e-Types’ kontorer, og samarbejdet faldt hurtigt i hak. ”Det fungerede skidegodt, der var så meget god synergi. Jeg kommer fra designverdenen, men har også altid interesseret mig for møbeldesign og arkitektur, mens Claus kommer med en produktionsteknisk baggrund. Jeg lærte enormt meget de ni måneder,” fortæller Jens Kajus. En af de ting, han lærte, var, at det går langsommere – meget langsommere – når man designer ting i den fysiske verden og ikke den digitale. Claus Jakobsen måtte konstant fortælle ham, at forskellige materialesammensætninger, design eller detaljer ikke kunne lade sig gøre rent teknisk, og de to barndomskammerater måtte vente uge- og månedsvis på at få leveret prototyper af de møbler og lamper, de havde designet. Til gengæld kan Jens Kajus glæde sig over, at møblerne og lamperne, der med hans egne ord er præget af et stramt, arkitektonisk look og referencer til det industrielle, har en længere levetid. ”Noget af det irriterende ved at lave reklamer og kampagner, som jeg gjorde før, er, at de forsvinder efter et par måneder. Jeg elsker den materialitet, der er i at arbejde med træ og stof. Der er en enorm tilfredsstillelse i at skabe noget, der er mere blivende, mindre flygtigt.”

Et års tid efter at Jens Kajus havde besluttet at forlade sine trygge, vellønnede rammer og starte forfra, havde de en kollektion på ti produkter. De døbte brandet Million, lod, som om det var meget større, end det var, og tog i 2017 af sted til Stockholm, hvor de havde fået en velplaceret stand på byens møbelmesse. Da de stod klar kl. 9 på messens første dag og ventede på, at dørene ville åbne, sitrede nervøsiteten i luften. ”Der skulle vi virkelig stå prøven og bide skeer med de store brands. Vi var ret nervøse,” fortæller Jens Kajus.

Satset lønnede sig, og medier som Wallpaper gav brandet opmærksomhed, de fik positiv feedback fra andre designere, og distributører fra lande som New Zealand, USA, Sydkorea og Canada viste interesse. De havde egentlig tænkt sig at fokusere på det nære marked først, men pludselig sendte de sofaer med containerskibe til den anden side af kloden. Deres idé havde været at lave møbler og lamper, der skiller sig ud fra andre brands ved at være præget af synergien mellem design og håndværk, bruge materialer af ekstremt høj kvalitet og ved at invitere en håndplukket gruppe arkitekter og designere med i studiet. På trods eller måske på grund af at den fordringsfulde tilgang og de eksklusive materialer afspejler sig i prisen, var der plads til dem på markedet.

Den positive opmærksomhed gør imidlertid ikke, at salget bare kører af sig selv, og Jens Kajus har skullet vænne sig til at have en helt anden rolle, end han havde før. ”Det har været en kæmpe omvæltning at gå fra at være kreativ direktør, have 55 ansatte og blive betalt i dyre domme for at komme og tegne og fortælle for folk øverst i hierarkiet til at komme ud og være ingenting og kæmpe for at få fem minutter af folks opmærksomhed. Jeg skal ud at præsentere brandet og mig selv nu, med hatten i hånden, og spørge, om du ikke nok vil købe et møbel af mig,” fortæller han. Også økonomisk har omvæltningen været stor. Jens Kajus har satset alt på opstarten af Million. ”Når man laver sådan noget her, så går man også konkurs selv, hvis selskabet gør. Lige nu har jeg sat alt på et bræt, og det er skræmmende, for alt tager lidt længere tid og er lidt dyrere i virkeligheden end i budgetterne. Der skal meget til at stresse mig, men jeg kan godt mærke her efter tredje år, at det er nu, det skal lykkes.”

Selv om omvæltningerne har været store økonomisk og følelsesmæssigt, så fortryder han ikke, at han forlod sin trygge, lukrative tilværelse for at begynde forfra. ”Det der sug, man har i maven, når der er noget på spil, og man har brændende jord under sig, det er med til at give energi og gøre en ydmyg. Det er et sats, og det må briste eller bære.” Han tøver et øjeblik. ”Det skal jo bære.”

Fra Dossier nr. 12, april-maj 2019.