NIELS FIBÆK-JENSEN OG EMIL STIGSGAARD FUGLSANG

CEO og medstifter, 27 år, og COO og medstifter, 32 år, Matter

Det var en søndag i september 2016, og Niels Fibæk-Jensen befandt sig i Subway-systemet under Manhattan. Han var rejst til New York med en MSc i International Business and Politics i oppakningen for at tilslutte sig den danske FN-mission, men nu var han flad. Posten i verdensorganisationens udviklingssystem, der under studierne på Copenhagen Business School lignede et drømmejob, havde godt nok været lærerigt, men det hele gik for langsomt, og han var kørt sur i det. Og han var samtidig træt af at kigge ind i en finansverden, der sjældent tog ansvar i en større sags tjeneste. ”Jeg havde lige læst ’Makers and Takers’, en bog af Rana Foroohar, som består af en lang række eksempler på, hvordan finanssektoren, herunder i særlig grad pensionssektoren, lukker sig om sig selv og i mindre og mindre grad er til gavn for samfundet i bred forstand. Det var den søndag og i den stemning, at jeg fik ideen til en startup: et pensionsselskab, der bygger på bæredygtige og samfundsgavnlige investeringer,” fortæller Niels Fibæk-Jensen. På CBS havde han mødt Emil Stigsgaard Fuglsang, som drømte om at blive trommeslager, da han voksede op i Hvalsø, men det vidste den fodboldglade vejlenser Fibæk-Jensen ikke noget om dengang, for de var først begyndt at lære hinanden bedre at kende selv samme efterår i New York, hvor Fuglsang var tilknyttet det strategiske konsulentbureau ReD Associates. Da den FN-delegerede dansker steg op fra tunnelgangene, sendte han sin tidligere studiekammerat, der også havde lavet konsulentopgaver for forskellige pensionsselskaber, en besked på LinkedIn: Ville han være med til at lave et bæredygtigt pensionsselskab? ”Tre måneder senere rejste jeg hjem fra New York for at gå i gang for alvor. Dengang havde vi ingen idé om, hvad vi kastede os ud i,” som Niels Fibæk-Jensen siger.

I dag, tre år senere, har de to stiftere 10 kolleger på kontoret på Nørrebrogade i København. Deres fintech-virksomhed har fået navnet Matter, og den investerer kundernes penge i grøn energi, sundhed og ny teknologi – frem for fossile brændstoffer, våben, tobak og regimer, der ser stort på menneskerettigheder. 40-50 procent af aktiebeholdningen i verden er bundet i forsikrings- og pensionsopsparinger, så det er et godt sted at sætte ind, hvis du vil udfordre dårlige investeringsvaner, men da pensionssektoren også er meget reguleret og derfor et kompliceret terræn for en startup at navigere i, har Matter indgået et partnerskab med den etablerede svenske finanskoncern Skandia, der i forvejen har en veltrænet administrationsmuskel og alle juridiske tilladelser på plads. Med tiden er Matters plads på markedet ikke kun at flytte private kunders pensionsopsparinger i en samfundsansvarlig retning, men med Emil Stigsgaard Fuglsangs ord i større og større grad at levere ”avancerede analyser til professionelle investorer”, fordi de spillere selv har svært ved at gennemskue, hvordan deres porteføljer klarer sig på en række bæredygtighedsparametre. Det kunne være, hvor stor en andel af ens aktier og obligationer der er afhængige af fortsat udvinding fra oliefelter og kulminer. ”Vores mission som virksomhed er at være dem, der er bedst til at hjælpe investorer med at vælge bæredygtigt, når de skal placere deres penge,” forklarer Emil Stigsgaard Fuglsang. ”Vores vision på et overordnet plan er, at Matter er med til at finansiere en bæredygtig fremtid. Kapitalen skal arbejde for planeten og menneskers interesser … Ikke omvendt. Der er på globalt plan helt vildt mange penge, og der er også mange, der involverer sig i at få ændret kapitalstrømmene. Vi håber, at Matter kan blive en ud af mange, der faktisk hjælper med at få pengene til at flytte sig ud af fortidens industrier og ind i fremtiden. På den måde kan vi forhåbentlig også skærme flere helt almindelige danskere for den betydelige risiko, vi mener, der er forbundet med at låse sin aldersopsparing i kulkraftværker og oliefelter.”

Emil Stigsgaard Fuglsang (tv.):
Skjorte, Samsøe & Samsøe, 700 kr.
T-shirt, American Vintage, 400 kr.
Bukser, A Day’s March, 695 kr.

Niels Fibæk-Jensen (th.):
Sweater, American Vintage, 1.100 kr.
T-shirt, Aiayu, 450 kr.
Bukser, Samsøe & Samsøe, 800 kr.

I februar i år figurerede Niels Fibæk-Jensen på erhvervsmagasinet Forbes’ liste på 30 europæere under 30 år, der er værd at holde øje med i kategorien finans. Den ufortalte historie bag den overskriftsvækkende kåring er den samme, som de fleste andre iværksættere kan fortælle: Det har været ufatteligt sjovt, og det har været ufatteligt hårdt. Hvordan gennemskuer man for eksempel de løbende juridiske udfordringer? Hvordan sætter man sig ind i kompleksiteten i tech-udviklingen? Hvordan skalerer man et team? Hvordan gør man det hele på en gang? ”Donald Rumsfeld (amerikansk forsvarsminister 1975-77 og 2001-06, red.) talte om ”unknowns unknowns”, de ukendte udfordringer, man ikke aner, man vil løbe ind i, og dem har vi bestemt også mødt. Men jeg er stolt af, at det er lykkedes os at opbygge et særdeles kapabelt team og en lovende virksomhed. Og det er lykkedes os at sætte et solidt aftryk på branchen og gøre bæredygtighed til et konkurrenceparameter,” siger Niels Fibæk-Jensen. ”Når det så er sagt, så er der langt igen og masser at gøre, før vi er i mål. Vi skal sætte et endnu større aftryk i Danmark, på bæredygtig pension specifikt og på bæredygtige investeringer generelt. Og så skal vi gøre det samme i resten af verden.”

Fra Dossier nr. 16, december-januar 2019/2020.