Artikel København

Malthe Risager Jørgensen, 29 år, direktør, og Gustav Risager Jørgensen, 31 år, Creative Director, medstiftere af Artikel

Hvordan opstod idéen til Artikel København?

GUSTAV: Vores mor ville gerne lave sit eget tøjmærke, efter hun havde arbejdet 20 år i den konventionelle modebranche hos blandt andre Noa Noa og Companys og designet tøj, som blev produceret i Kina og Portugal. Hun var træt af at være frokoblet selve produktionen, som ellers var grunden til, at hun blev interesseret i tøj i første omgang – nemlig for at sy og formgive det. Vi begyndte at tale med hende om, hvordan et nyt tøjmærke i 2018 ville se ud. 

Vi ville gerne finde frem til de mest tidløse stykker tøj, man finder i de fleste menneskers garderobe. Vi kiggede på det tøj, som vi havde til fælles med vores mor. Det var kanvasjakker og -bukser og hvide klassiske skjorter. Vi fandt hurtigt et fælles udtryk i det og fik ambitionen om at lave hverdagstøj, som var en kombination af workwear og lidt finere skræddertøj. Det dannede grundlag for vores første jakke. 

MALTHE: Mange tøjmærker sender deres design til et produktionshus, som typisk producerer tøjet i en stor mængde – så det giver mening for produktionen, men også så brandet har råd til at få produceret tøjet. Vi havde ikke lyst til at bestille 200-300 stykker tøj hjem til at starte med – det virkede voldsomt. Vi tog en ting ad gangen, og udviklede først én jakke. Derefter åbnede vi en lille butik på Christianhavn, så folk kunne komme ind og prøve jakken, og vi kunne tilpasse den efter kundernes ønsker. Det var et led i processen, at folk gik rundt i tøjet, så vi kunne få tilbagemeldinger på, hvad de syntes om jakken, og hvordan de brugte den. Vi har i tre år udviklet på vores første jakkedesign. Brugt nye metoder til at sy den på og afprøvet forskellige metervarer. Jakken har haft en naturlig evolution. 

Hvad gjorde I herfra?

MALTHE: Vi skabte fire faste mønstre til alle vores design: A er vores første jakke, B er bukser, C er nederdele og D er trøjer. Vi har opbygget en kollektion, som er baseret på de her fire mønstre. Vi syr tøjet på samme måde, om det er en frakke eller skjorte, vi vil lave, fordi vi kan overføre jakkens design til en skjorte. Vi tilføjer og ændrer lidt, og så kan vi sy skjorten med næsten samme metode. Alle bukser er baseret på det samme mønster og så videre … Vi har fundet en mere optimal måde at producere tøjet på. Det gør det både nemmere og hurtigere at sy, og det kræver ikke så mange forskellige egenskaber hos vores medarbejdere til at kunne producere tøjet, som hvis vi havde 30 vidt forskellige design. 

GUSTAV: Vores mor, Malte og vores ene syerske syr tøjet lige her i butikken til danske lønninger, så vi har været nødt til at finde frem til, hvilke elementer, der er vigtige for et stykke tøj. Vi har tænkt meget over, hvordan vi kan forenkle produktionen og faktisk styrke udtrykket i designet ved at gøre det mere rent. 

MALTHE: Det er bittesmå justeringer, som vi gør hver gang, vi syr noget nyt. Kraven på vores skjorte er gået fra at være syet på udvendigt til nu at sidde indvendigt. Vi har fjernet manchetterne på skjorteærmerne, og det gav et mere rent, men også federe udtryk, syntes vi. Det er en løbende proces om at skabe en bedre finish men også en nemmere måde at sy et produkt på. 

Hvad vil I gerne opnå?

MALTHE: Vi vil gerne vise, hvordan man kan minimere lagerforbruget som tøjmærke. Det er blandt andet derfor, at vi producerer i butikken. For at undgå et lager, der hober sig op. Og hvis du har tre måneders leveringstid på et nyt produkt, bliver du ofte nødt til at bestille meget ad gangen, til dels fordi det er mest effektivt for produktionen, men også fordi, du ikke kan vente tre måneder, før du kan sælge dit produkt til kunden, hvis denne efterspørger det i dag. 

GUSTAV: Og hvis der er nogle ting i produktionen, du ikke er helt tilfreds med, så skal du stadig sælge det. Vi kan selv rette det til, når vi syr den næste jakke i medium. Det, vi har i butikken, er altid det seneste nye, som vi er tilfredse med. Og vi har som regel kun en størrelse af hvert design hængende ad gangen. Vi prøver hele tiden at blive klogere og være kritiske. 

Malthe Risager Jørgensen og Gustav Risager Jørgensen er fotograferet i deres butik og værksted på Gl. Kongevej 37, mens den stadig var under renovering. Butikken er netop åbnet. 

MALTHE: Jeg håber, at flere begynder at tænke over, at der ikke behøver være så mange led i en tøjproduktion. Men også at man kan producere mindre ad gangen og have en mindre kollektion. Vi har blandt andre rådført os med In futurum (rådgiver virksomheder i bæredygtighed, red.), og er kommet frem til, at det mest bæredygtige, vi kan gøre, er at lave slidstærkt tøj. Det er langt mere bæredygtigt end at lave en trøje med det helt rigtige økologiske certifikat, der holder i kort tid enten på grund af dens kvalitet eller trendbaserede design. Vi har blandt andet brugt et twill-materiale, som vi kan bestille helt ned i en meter ad gangen hos en engelsk producent, som har eksisteret i over 100 år. Vi har også brugt stoffer fra Kvadrat, og det er enormt slidstærkt, fordi det normalt bruges til møbler.