JULIUS VÆRNES IVERSEN

Stifter, ejer, Tableau, 31 år

Som 12-årig stod Julius Værnes Iversen for første gang bag disken i sin fars blomsterbutik i Lille Kongensgade i København. Selv om hans far havde arbejdet med blomster hele sit liv, var han ikke selv synderligt interesseret i den farverige planteverden. Han var der for at tjene lidt lommepenge. Men interessen for det botaniske begyndte langsomt at vokse. ”Det gik op for mig, at det var levende organismer, jeg arbejdede med. Det var fascinerende. I dag føler jeg, at planter har en særlig energi, som giver mig mere energi og livsglæde – med fare for at lyde helt kuk-kuk. Planter og blomster kan bare noget helt specielt,” siger Julius Værnes Iversen.

For fem år siden arvede Julius Værnes Iversen sammen med sin storebror deres afdøde fars virksomhed BB Blomster, der inkluderede tre blomsterbutikker fordelt over Hellerup, Østerbro og Indre By. Julius Værnes Iversen tog sig af direktionen, og broren fik ansvaret for indkøb af blomster til butikkerne. Samtidig ønskede Julius Værnes Iversen at arbejde mere med kunst og design og i hvert fald forsøge at forene disse fagligheder med blomster. Det resulterede i 2018 i åbningen af hans helt egen blomsterbutik, Tableau, som var et forsøg på at rykke ved normen for, hvad en blomsterbutik er. ”Det var ikke interessant nok for mig kun at arbejde med blomster på traditionel vis – altså sælge dem i en butik. Jeg syntes, at der manglede blomster i kunstens verden. Det undrede mig, at blomster ikke var bredt accepteret som et kunstfag, på samme måde som keramik for eksempel er blevet det,” siger 31-årige Iversen.

Skjorte, Missoni, 10.159 kr.

Tableau har adresse i Store Kongensgade i indre København og er først og fremmest en butik, hvor kunder kan købe blomster og vaser til blomsterne. Men Julius Værnes Iversen byggede hurtigt design- og kunstdelen op om konceptet. Flere af hans gode venner er kunstnere, og ifølge ham selv blev mange af dem tiltrukket af butikkens ligheder med et galleri. Kunstnere som Karl Monies og Frederik Nystrup Larsen har udstillet deres kunst hos Tableau. ”Jeg vil gerne bryde grænserne for, hvordan der arbejdes med blomster, kunst og design. Jeg vil gerne producere ting, som ligger i gråzonen mellem et designobjekt og et kunstværk. Det kan være et møbel, der også fungerer som et værk. Eller omvendt. Vores vaser har jo en funktion, men de kan også agere uden blomster som et kunstværk. Tableau betyder at sætte noget i scene, og jeg ville udstille og producere noget anderledes.” Kort fortalt er Tableau et blomsterstudie, en designlinje, de udstiller kunst, laver dekorationer og installationer med og uden blomster. ”Det er en sammensmeltning af alle mine personlige interesser,” siger Værnes Iversen, der i dag har fire fuldtids- og to deltidsansatte i Tableau og 35 medarbejdere i BB Blomster-regi.

I februar lancerede Tableau et samarbejde med det italienske designstudie Bloc Studios, som bestod af 12 unikavaser, som er lavet af en kombination af Bloc Studios marmor og Tableaus metalliske udgangspunkt. ”Jeg holder meget af brutalismen, hvor bygningers materiale er blotlagt. Det er beton og metal. Et godt eksempel er Hotel Herman K i Indre By, hvor du ser gitrene uden på bygningen.” I øjeblikket arbejder Julius Værnes Iversen på et nyt projekt med et andet italiensk designfirma, det internationalt anerkendte Studio Pepe fra Milano. Det skal gerne ende med en række møbler, der alle kan indeholde blomster. Et sofabord eller en lampe, som også har en vase i sig. ”På den måde prøver vi altid at inkorporere det botaniske i designet. Det er vores røde tråd,” siger Iversen. Når Tableau laver design, er det stort set altid i samarbejde med andre – designere eller kunstnere. ”Der skabes ofte noget interessant, når der er flere indgangsvinkler til processen.”

Det er netop designdelen, som er Julius Værnes Iversens primære fokus i øjeblikket, da hans butik var lukket ned i halvanden måned på grund af coronavirus, og selv om den er åben igen, er det endnu uvist, hvor meget salg der vil være i butikken i de kommende måneder. Tableau har for nylig fået sin egen webshop, hvor man netop kan købe alle Tableaus designsamarbejder og udstillede kunstværker. ”Vi er i gang med at skabe design, som er en anelse mere prisvenlige, i forhold til hvad vi ellers har lavet. Kunden er måske ikke villig til at bruge de samme penge som før coronakrisen. Designet bliver ikke kommercielt af den grund, det skal stadig være cool og anderledes. Det er vigtigt,” fortæller Julius Værnes Iversen.

En stor del af Tableaus indkomst har hidtil ligget i at lave blomsterinstallationer til kunstferniseringer, modemesser eller andre store middage og præsentationer hos danske og internationale virksomheder. Der har blandt andet været en stor installation for Pandora i Grasse i Sydfrankrig, da smykkeproducenten lancerede nye design, hvortil Tableau skabte en kunstig kornmark på 500 kvadratmeter. De har lavet installationer til Christian Louboutin under modeugen i København, da deres nye kollektion skulle fremvises. ”Det er typisk virksomheder, der skal bruge et blikfang til en særlig lejlighed, så gæsterne poster billeder på deres sociale medier og får sig en wow-oplevelse. Installationsdelen har af gode grunde været sat på pause hen over foråret og vil formentlig også være det indtil september, da alle større begivenheder som modeuger, design- og kunstmesser er flyttet til efteråret. Og det vil helt sikkert kunne mærkes på bundlinjen,” fortæller Julius Værnes Iversen. ”Men det positive ved krisen er, at jeg har gennemgået virksomheden – hvad virker, og hvad virker ikke? Vi kommer ud med en anden virksomhed. Vi har åbnet vores webshop, vi er begyndt at sælge blomster via Instagram og leverer blomster hjem til folk. Vi har skabt muligheder for at tjene penge på nogle andre måder.”

Fra Dossier nr. 19, juni-juli 2020.