MICHAEL ANASTASSIADES

Designer, 51 år

Michael Anastassiades har stor respekt for designklassikerne. De har bidraget med noget nyt i en given tid, som har gjort dem langtidsholdbare. Men for ham er gentagelsen ikke ambitiøs nok. ”Det hele handler om, hvordan din personlige tilgang til idéen er anderledes end det, der er blevet skabt før. Kan du ikke bidrage med noget nyt, skal du bare lade være at begynde. Der er ingen grund til at gentage noget, som har fungeret rigtig fint mange gange før,” siger Michael Anastassiades. ”Det gode design har noget nyt at fortælle.”

Han taler af erfaring, den 51-årige designer, der er kendt for at have skabt produkter i samarbejde med fabrikanter som FLOS, Lobmeyr og Svenskt Tenn, hvoraf flere af dem er udstillet på designmuseer verden over, herunder MOMA i New York. Anastassiades er født og opvokset på Cypern, men har boet i London, siden han begyndte på civilingeniøruddannelsen på Imperial College of Science, Technology and Medicine, som han fulgte op med en master i industrielt design på Royal College of Art. Siden 1994 har han haft sit eget studie i London-bydelen Kentish Town, hvorfra han designer sine produkter. ”En idé er for mig meget intuitiv og kommer gennem en masse tænkning og erfaring. Jeg har ikke en fast opskrift på, hvordan jeg designer et produkt, da alle projekter er forskellige. Nogle gange udspringer designet af en meget abstrakt idé, andre gange kan det være et billede, jeg har set, eller et koncept, der er udtænkt som en løsning på en konkret forbrugerudfordring. Det eneste, som altid går igen i mine projekter, er en søgen efter det tidløse.”

Anastassiades har altid arbejdet med en ambition om at skabe design, der med tiden kunne blive de nye klassikere. For at lykkes skal han først og fremmest lave produkter, som holder længe og kommunikerer kvalitet. Og derfor bruger han materialer som træ og metaller. Aldrig plastik eller materialer, der er overfladebehandlet med lak. Det skal ligne det, det er. ”Jeg er ikke bange for at introducere objekter med velkendte silhuetter og former, som folk har set mange gange før. Jeg prøver ikke at chokere med noget helt outreret og uventet. Hvis produktet tiltrækker sig for meget opmærksomhed, tror jeg, at det bliver mindre interessant anden eller tredje gang, du ser på det. Jeg prøver i stedet at tilføje designet flere lag, som alle er underspillede, men tilsammen skaber et produkt, der har noget anderledes over sig. Hvis man tager en lampe, kan det være en sammensætning i metal af en glaskugle og en lampestang, tykkelsen på selve glasset, eller hvordan formen på lampen er skulpturel. Mit håb er, at der er mindst et lag i designet, som er nyt og fængende for beskueren,” siger Michael Anastassiades.

Det seneste produkt, han har designet, er en højttaler i samarbejde med Bang & Olufsen, der henvendte sig til cyprioten med et ønske om at præsentere et helt nyt design til deres portefølje. Uden at de var helt sikre på, hvad det skulle være. De talte om teknologi i hjemmet og om, hvordan folk interagerer med teknologi. ”Jeg kan bedst lide, at fjernsyn, højttalere og ledninger ikke er tydelige i hjemmet,” pointerer Anastassiades. Det viste sig at være et interessant udgangspunkt for Bang & Olufsen at lave en højttaler med en designer, der vil gemme al teknologien væk. ”Jeg laver design, der blender ind i miljøet, selvfølgelig må produktet gerne blive anerkendt, men det skal ikke være til stede for at lave et statement.”

Resultatet blev en rund tosidet højttaler uden knapper – den fungerer ved at blive drejet til siden for at skrue op eller ned for volumen. Navnet BeoSound Edge refererer til en mønt, der står på kanten. Målet var at skabe en skulptur lige så meget som en højttaler, noget, man ikke umiddelbart skal opfatte som en højttaler. ”Nøgleordet i designprocessen var enkelhed, som for mig handler om at skære alt det overflødige væk, indtil du står tilbage med de absolut essentielle elementer, som er påkrævet, for at det operationelle og det visuelle virker. Produktet er færdigt, når der ikke er mere at fjerne, så simpelt er det. Ved at skære fra og skubbe idéer og input til siden, så gør du idéen bag produktet endnu stærkere, da du virkelig kommer ind til kernen af, hvad objektet skal kunne,” fortæller Michael Anastassiades.

Ligesom de fleste andre mennesker lærer Michael Anastassiades også af de fejl, han begår i sine arbejdsprocesser, men han er altid meget omhyggelig og tester ikke bare idéer af i øst og vest, som han senere fortryder. ”Jeg prøver at undgå fejl ved at lægge nok tanker bag projektet. Jeg trækker mig væk i løbet af processen og giver mig selv fri i flere timer ad gangen til at reflektere over designet. Jeg tænker på det igen og igen og igen, før jeg rent faktisk får et produkt ud. Det handler ikke om at få det gjort, det drejer sig om at forstå processen og sætte pris på de forskellige stadier, hvor du træder tilbage og minder dig selv om, hvorfor du gik ind i projektet til at begynde med. Hvad var grundidéen? Ved at kigge på det igen og igen har jeg større mulighed for at identificere en fejl, som jeg kan nå at rette op på, før produktet er ude. At begå fejl i processen er acceptabelt, men at begå fejlen i det færdige produkt er uacceptabelt. Det er til skade for alle.”

Fra Dossier nr. 11, februar-marts 2019.