LORIS MESSINA OG SIMONE RIZZO

Stiftere, Sunnei, 29 år og 30 år

Da Loris Messina og Simone Rizzo i 2014 var i New York på ferie, slog det dem, hvor stereotyp og forældet en forestilling, newyorkerne havde om mode og tøj, der kom fra Italien. ”Made in Italy var kun associeret med formelt tøj og en meget gammel æstetik – enten helt klassisk eller superglamourøs. Det undrede os meget, at folk troede, at Italien og særligt Milano, hvor vi kommer fra, kun handlede om det. Det var slet ikke det billede, vi selv havde af Milano,” siger Simone Rizzo, der i 2014 var 24 år og følte sig som en del af den unge, kreative scene i Milano. Det var også i det miljø, han mødte franske Loris Messina, der var flyttet til Milano i 2008 for at studere. Rizzo arbejdede på et kommunikationsbureau, mens Messina stod for visual merchandise i Guccis butikker i Milano, og de havde mange fælles venner, der var arkitekter, designere, musikere og kunstnere. ”Vi blev enige om at starte et nyt tøjmærke, der viste det moderne Milano, og lave en udgave af det tøj, vi og vores venner rent faktisk gik klædt i,” fortæller Loris Messina.

Idéen blev til tøjmærket Sunnei, som de grundlagde i 2015 uden at vide noget som helst om tøjdesign og produktion, men de havde, påpeger de, en klar forretningsplan, og de var sikre på hullet i markedet. De havde en veninde med kendskab til tøjfabrikkerne, som ligger nord og øst for Milano, blandt andet i området ved Vicenza, og hun fortalte dem, hvilke fabrikker de burde besøge for at lave det bedst mulige produkt. I opstarten stod de selv for alt: produktion, salg, kommunikation, distribution og design. De tegnede ikke selv designet, men vidste, hvad de gerne ville lave, og udviklede designene i samarbejde med fabrikkerne. ”Det var skidesjovt! Og fordi vi selv kørte rundt med vores produkter til kunderne, opbyggede vi et stærkt netværk meget hurtigt,” fortæller Simone Rizzo. ”Opstarten var 100 procent afhængig af vores venner. Vi fik venner til at fotografere vores kampagner, venner til at lave musik til vores første modeshow og venner til at istandsætte og indrette vores kontor og butik, hvor vi så sælger deres magasiner og musik. Nu spørger folk os, hvorfor vi ikke arbejder med de største fotografer eller stylister? Men vi kan godt lide at arbejde med vores venner, og de er altså også rigtig dygtige. Vi vil gerne være et samlingspunkt for vores netværk af kreative mennesker i Milano, som er de nye stemmer i byen. Det er det, Sunnei skal stå for.”

I dag sælger Loris Messina og Simone Rizzo deres tøj og sko til anerkendte modebutikker som Opening Ceremony i New York, Tom Greyhound i Paris og onlinebutikken Sense. De har fået deres egen butik, Spazio Sunnei, i Milanos spirende Città Studi, hvor de også har kontor. Omsætningen er vokset med 50 procent hver sæson de seneste år, og de er nu oppe på 75 forhandlere i verden. Ambitionen er at åbne en Spazio Sunnei i både Tokyo og New York i nær fremtid.

Loris Messina (tv.) og Simone Rizzo (th.) i eget design foran deres butik i Milano.

Sunnei har aldrig brugt en eneste euro på reklamer. Makkerparret har bygget hele deres forretning op omkring digitale platforme som sociale medier, hjemmeside og en webshop. ”I begyndelsen var vi meget fokuserede på at komme ind i de helt rigtige butikker, men da vi åbnede vores webshop, gik det op for os, at vi talte direkte til kunderne på sociale medier, og vi havde held med at få mange af dem ind i butikken. Siden da har vi ændret fokus på at sælge vores produkter selv i både den fysiske butik og via webshoppen. I dag sælger vi næsten 50 procent af vores varer gennem egne kanaler,” siger Simone Rizzo.

Med sin fortid på et kommunikationsbureau, der specialiserede sig i digital kommunikation for kunder i livsstilsbranchen, har Simone Rizzo set potentialet i at bruge især Instagram til at skabe et brand og kommunikere med sine kunder. Sunnei har lavet en detaljeret indholdsplan og sat ord på, hvem de skal være på Instagram, hvordan de kommunikerer, hvad de skal lave hvornår og hvorfor. Indholdsplanen bliver opdateret hver uge, og de arbejder efter helt faste skabeloner. De har besluttet, at om mandagen er der fokus på de bedst sælgende produkter, om tirsdagen skal de promovere deres forhandlere, og om onsdagen får nye produkter fokus. Hver dag skal de uploade to Instagram Stories med swipe-up til deres webshop. Sådan er det hver uge, men måden, de laver indholdet på, skal udfordres hele tiden. ”Jeg har oplevet mange elendige Instagram-profiler. Alt for mange virksomheder tror, at det er nok bare at være på Instagram. Og så kan de lige lave lidt indhold og smide det op. Nej, du skal have en konkret plan for, hvem du er, og hvordan du vil udføre det. Man skal også forstå, hvordan Instagram kan blive et perfekt match med dit brand generelt. Og vide, at man som en nystartet virksomhed ikke kan gøre det på samme måde som eksempelvis Burberry, hvis man synes, de er gode på Instagram. Vores indhold er produceret med en iPhone for at gøre det mere personligt, men det ville ikke fungere for Burberry, så ville folk rase over, hvor elendig kvaliteten af deres kommunikation er. Og omvendt føler vi, at det bliver for falsk og distanceret, hvis vi producerer en video i biografkvalitet,” forklarer Simone Rizzo.

Hvis Instagram mister kadencen, så har Sunnei også en plan for det, fortæller Loris Messina. ”Vi får ikke problemer, da vi de seneste to år har samlet en stor database med kontakter på vores kunder og følgere gennem vores nyhedsbrev, og så henvender vi os bare mere derigennem. Hvis folk begynder at bruge et nyt socialt medie, tror jeg desuden også, at vi ved det i god tid, da vores netværk plejer at være foran på de områder.”

Fra Dossier nr. 11, februar-marts 2019.