VÉRONIQUE NICHANIAN

Artictic Director of Hermès Men's Universe, 66 år

Du kan godt blive tilgivet for at tro, at mange af verdens store modehuse er indrettet med karruseldøre, for udskiftninger af designere og kreative direktører er næsten lige så almindeligt forekommende, som at nye kollektioner frigives. Men et sted midt i alt dette kaos af fyringer og ansættelser finder man i et designstudie i Paris en lille oase af kontinuitet og lang levetid: Véronique Nichanian har stille og omhyggeligt arbejdet som kreativ direktør for Hermès’ herrelinje i uhørte 32 år. I et hus, der er kendt for diskretion og underspillet luksus, og hvor kvalitet og stil har en langt højere agtelse end berømmelse og drama, er det måske ikke så overraskende, men i en branche, der trives med forandring, er det stadig en bemærkelsesværdig bedrift. Véronique Nichanian sammenligner sit forhold til Hermès med et ægteskab – et, der lige har passeret sit perlejubilæum. ”Det er som en kærlighedshistorie. Jeg er glad for Hermès, Hermès er glad for mig. Vi er et godt par, vi er gode sammen. Og set fra min side har det været 30 års frihed og lykke med carte blanche til at designe, hvad jeg har villet. Jeg skaber bare – jeg involverer mig ikke i markedsføring, og jeg har aldrig hørt nogen sige: ’Nu bliver du nødt til at inkludere slips i kollektionen, så vi kan sælge mere.’ Jeg gør præcis, hvad jeg synes er rigtigt.”

Men hvordan opstod dette lange og lykkelige parløb? Véronique Nichanian studerede oprindeligt på det prestigefyldte Chambre Syndicale de la Couture Parisienne, før hun dimitterede lige ud i et job som herretøjsdesigner hos Cerutti. ”Det var en ret god start, men jeg forestillede mig, at jeg bare skulle være i det job i to-tre år, for jeg havde uddannet mig inden for kvindemode. Herretøj var en ny verden for mig, men det var så interessant at arbejde med Nino (grundlægger og hoveddesigner for Cerutti, red.), at jeg blev hos Cerutti i næsten ti år. Jeg var glad for mit arbejde, men så ringede Jean-Louis Dumas, direktøren for Hermès på det tidspunkt, til mig og bad mig om at designe og lede deres herrelinje. Det var en fantastisk mulighed, så jeg sagde ja. Og det har jeg aldrig fortrudt.” At designe herretøj på ypperste niveau som kvinde var en sjældenhed i branchen dengang, og det blev ofte bemærket, hvilket Véronique Nichanian fandt mærkværdigt, al den stund at masser af mænd designede tøj til kvinder, uden at det syntes opsigtsvækkende. Hun var hovedsageligt omgivet af mænd og fandt det nogle gange vanskeligt at blive taget alvorligt, men, som hun anfører, stolede hun på sin professionalisme og sin tillid til, at hun vidste, hvad hun lavede. ”Jeg kiggede på og lyttede til mænd, og jeg foreslog ganske enkelt ideer, som jeg troede ville virke interessante og charmerende og forførende på dem. Jeg dømmer dem slet ikke, og jeg vil ikke ændre på dem. Jeg siger ikke: ’Klæd dig sådan, og du vil blive mere attraktiv’. Jeg tilbyder aldrig et helt look. Jeg skaber ’vetements objects’ – stykker af tøj – så én mand kan vælge en jakke, én anden kan slå til på en sweater, og de kan begge mikse nyindkøbet med tøj fra deres eksisterende garderobe,” siger hun. ”Jeg synes, det er mere moderne at tænke på den måde.”

Cerutti er et skrædderbrand med meget stærke forbindelser til stofproduktion i Italien, og Véronique Nichanians tidlige erfaring i et modehus, der gik meget op i materialer, kan stadig ses i hendes tilgang, når hun skaber kollektioner hos Hermès. I modsætning til mange andre designere, der indleder en designproces med koncepter og moodboards, inden de går videre til at tegne silhuetter, er stoffet i sig selv altid afsættet for hendes ideer. ”Stoffer og farver giver en kollektion hele dens identitet. Alle vores stoffer er eksklusive for Hermès, og vi arbejder tæt sammen med en del fabrikker i Italien, England og Japan. Først når jeg er færdig med det arbejde, begynder jeg at tegne former og udvikle detaljer sammen med mit team. Jeg er privilegeret, at jeg kan arbejde med de allerbedste materialer her, og især at jeg kan arbejde med læder på samme måde, som jeg arbejder med stof. Det er som en drøm for mig at arbejde med vores specialister inden for de forskellige håndværk og også med ny teknologi som eksempelvis laserskæring.”

Véronique Nichanians hands on-tilgang til arbejdet har i sagens natur været en udfordring i de seneste måneder, men hun tror ikke desto mindre, at covid 19-pandemien kan have en positiv indvirkning på hendes branche. ”Vi bliver alle sammen nødt til at omstille os i denne uforudsete situation. Det er godt, at vi i modebranchen holder op med at lave så mange ting og producere mere og mere, hurtigere og hurtigere. Vi har ikke brug for så meget. Corona har fået folk til at indse, at de ikke har brug for at købe nyt hele tiden. Det handlede bare om markedsføring, kan vi se nu. Lockdown var en mærkelig tid, men det var også en lykkelig periode for mig – det bragte en følelse af, at jeg fik min egen tid tilbage. Det har givet tid til refleksion, tid til at genfinde fokus. Det er i en tid som denne, at vi har mulighed for at lære og udvikle vores rutiner,” siger Véronique Nichanian. ”Jeg har selv indset, hvor vigtigt det faglige fællesskab er hos Hermès. Vi har altid hyldet håndværket og afsøgningen af exceptionelle materialer, og det vil vi fortsætte med. Denne mærkelige tid er en mulighed for os skabende kræfter til at genvinde kontrollen. Vi skal genopfinde os selv for at søge tilbage til det, vi oprindeligt troede på. Hvis vi tager det ansvar på os, kan det ende med at blive en interessant æra. Jeg føler, at vi alle kan hente nye erkendelser og et nyt momentum ud af den nuværende situation. Som Rolling Stones synger: Time is on my side.”