Bror Koné

Tøjdesigner og stifter, Ruben Koné, 20 år

En dag for tre år siden sad Bror Koné på sin computer og klikkede sig gennem kinesiske tøjfabrikker på nettet. Den næsten to meter høje unge mand var blevet træt af trøjer, der sad forkert på hans overkrop, og bukser, der var for korte til hans lange ben. Og nu havde han fundet en løsning: Han ville lave tøj til sig selv. Bror Koné bestilte stofprøver hjem, og ikke længe efter, da han havde fundet frem til en fabrik, der kunne levere tøj i den rigtige kvalitet, gik han i gang med at designe. ”Da jeg begyndte at gå i de trøjer og bukser, jeg selv havde lavet, oplevede jeg, at flere og flere af mine venner og bekendte spurgte, hvor det var fra. Det var sådan, jeg til sidst fik idéen til at starte mit eget tøjmærke,” fortæller han.

Bror Koné lancerede i februar 2020 sin første lille kollektion – eller drops, som han kalder dem – under navnet Ruben Koné, som er hans mellem- og efternavn. Den bestod af to hættetrøjer og to par cargo-bukser i et begrænset oplag, ”som blev udsolgt allerede samme dag, som det udkom,” siger Bror Koné. To måneder senere udgav Ruben Koné sit næste drop, og i alt er det i virksomhedens første år blevet til seks små kollektioner, der siden er blevet udvidet med blandt andet jakker og cardigans. Tøjet sælges online gennem mærkets webshop og promoveres gennem nøje udvalgte influencere – ikke på baggrund af, hvor mange følgere de har, men om de har en stil, der passer til Ruben Konés brand.

Modebranchen arbejder typisk i to halvårlige sæsoner – og med mellemkollektioner derimellem. Men Bror Koné har valgt at bryde med den gængse måde at producere tøj på. ”Det var egentlig lidt tilfældigt, at vi endte med at lancere tøjet løbende. Første drop var for småt til at kalde en egentlig kollektion, så da jeg fik det hjem, lagde jeg det bare op på vores Instagram og webshop med det samme. Da vi fik næste sending et par måneder senere, gjorde jeg det samme igen, og sådan er det fortsat. Jeg synes, at sæsoner er en lidt gammeldags måde at tænke på. Mange tøjmærker arbejder måske et år eller halvandet frem i tiden, men jeg vil hellere være fleksibel og kunne følge med trenden, hvis den pludselig ændrer sig,” siger Bror Koné. Han er inspireret af blandt andre den belgiske designer Raf Simons og amerikanske Rick Owens. ”Jeg kan godt lide den lidt mørke æstetik i deres tøj, og at de eksperimenterer med materialer og pasform. Det gør jeg også i mine designs, og blandt andet laver jeg trøjer, som er lidt mere cropped (korte, red.), end man er vant til at se til mænd.”

Ruben Konés første investor er designeren og entreprenøren Søren Rose, som Bror Koné fik kontakt til gennem sin mor. Herfra får han jævnlig sparring om, hvordan han skal få sit brand eksponeret og sin virksomhed til at vokse. Indtil videre driver Bror Koné stadig det hele fra stuen i sin lejlighed på Frederiksberg, hvor et par venner af og til kommer forbi for at hjælpe med at pakke og sende tøj ud til kunderne. Men med kollektioner, der hele tiden bliver større, og fem planlagte drops i første halvår af 2021, er det blevet tid til at rykke ud af stuekontoret. ”Når jeg får tøj hjem, rydder jeg min stue og forvandler den til kontor, indtil alt tøjet er sendt af sted. Så går der en måneds tid, hvor min stue ser normal ud, indtil næste sending kommer. Det kan godt være svært at adskille arbejde og fritid, når det foregår sådan, men det bliver nemmere, når jeg rykker ind i nye lokaler på Frederiksberg.”

Kasket, Ruben Koné, 400 kr.
Sweater, Ruben Koné, 1.100 kr.

Bror Konés far er illustratoren Rasmus Juul, og hans mor er taskedesigneren Yvonne Koné. Hans barndom har været præget af at vokse op i et kreativt hjem, men også af en autoimmun sygdom, han fik konstateret som barn. Crohns sygdom er en kronisk betændelse i mave-tarmkanalen, som for et par år siden voldte Bror Koné så mange smerter, at han i en periode knap kunne gå. Løsningen blev en operation i 2019, hvor han fik fjernet et stykke af tarmen. ”Nogle af de første designs til Ruben Koné blev faktisk til, mens jeg lå i hospitalssengen og kedede mig,” fortæller Bror Koné, der i dag næsten er fri for gener af sygdommen.

Tøjet til Ruben Konés kollektioner bliver stadig produceret i Kina – samme sted som de første stykker tøj, han lavede til sig selv. Metervarerne hentes også fra kinesiske fabrikanter eller fra Japan. Bror Koné har fra begyndelsen haft en ambition om at gøre sin virksomhed bæredygtig, men ifølge designeren er det et mål, som er svært at opfylde med det samme, da det ville kræve, at han tog højere priser for sit tøj, end et helt nyt mærke kunne bære. ”Målet er at hæve prisniveauet langsomt og omlægge produktionen til at være mere bæredygtig, trin for trin. Blandt andet kigger jeg ofte efter genbrugsmaterialer, for eksempel gamle bandanaer, jeg kan bruge i mine designs, og når jeg skal udvælge tekstiler som bomuld, ser jeg på, hvor meget vand der bliver brugt på at fremstille det – og om vandet bliver genbrugt. Jeg vil gerne have, at min virksomhed skal vokse, men jeg vil også gerne være med til at passe på planeten.” Målet er også at finde en fabrik i Europa, der kan producere tøjet og reducere transporten, men ifølge Bror Koné er det ikke nemt at komme ind hos netop de producenter, når man er et lille brand. ”Det ville være mere bæredygtigt, hvis vi ikke skulle flyve alt tøjet ind fra Asien. Men det ville omvendt ikke være særlig bæredygtigt at producere alt for meget tøj og brænde inde med det. De fabrikker i Europa, vi har været i kontakt med, producerer kun sæsonbaseret og i store mængder. Men jeg vil hellere nøjes med at lave det antal jakker eller bukser, jeg ved, at jeg kan sælge. Og så er det også med til at skabe en hype, at vores drops bliver udsolgt hurtigt, og at noget af tøjet sælges videre mellem privatpersoner for flere penge, end det er købt for.”

Når Bror Koné lancerer en ny kollektion – et såkaldt drop – på sin hjemmeside, kan han melde om udsolgt efter fem-ti minutter. Hvert drop består af 600 stykker tøj. I 2021 sætter han ikke bare udgivelsesfrekvensen op til rundt regnet en gang hver anden måned, han tilføjer også sko, parfume og solbriller til Ruben Koné-brandet.

Skjorte, Undercover, 7.200 kr.
Bukser, Ruben Koné, 1.130 kr.
Sko, Vinny’s, 2.200 kr.

Fra Dossier nr. 23, februar-marts 2021.