Marchen Neel Gjertsen

Chefredaktør, Jyllands-Posten, 35 år

I midten af januar 2021 fik politisk redaktør på Jyllands-Posten, Marchen Neel Gjertsen, en sms fra Jørgen Ejbøl, som hun kun havde mødt ganske få gange. Efter at han i 2014 stoppede som chefredaktør, var han også stoppet med at blande sig i, hvad de enkelte medarbejdere bedrev på avisen. Som fondsformand er det de store linjer, han tegner. Derfor havde den 35-årige journalist en anelse om, at hun stod til forfremmelse, da Ejbøl bød på smørrebrød i privaten. Ganske rigtigt: Jørgen Ejbøl pønsede på at forfremme Marchen Neel Gjertsen til chefredaktør. Netop det tilbud kunne hun ikke sige nej til. Jyllands-Posten er en særlig avis for Marchen Neel Gjertsen, der ser det som sin betroede opgave at holde det 150 år gamle medie relevant. Hun svarede Jørgen Ejbøl, at hun med stolthed og ydmyghed ville påtage sig jobbet. ”Ydmyghed?” svarede han. ”Det ord skal du aldrig bruge igen, det kan vi ikke bruge til noget, fru Gjertsen.” Det var ikke ligefrem ydmyghed, der under hans ledelse havde gjort Jyllands-Posten til landets største avis. ”Så nu har jeg droppet det med ydmygheden, for Jyllands-Posten skal vokse, blive størst og bedst, og vi skal turde at sige, hvor gode vi er, meget højt,” siger Marchen Neel Gjertsen.

Efter adskillige dronningerunder i koncernens øverste lag indtrådte hun i februar 2021 i chefredaktionen på Jyllands-Posten – som den første kvinde nogensinde. Og det er hun stolt af. ”Det er jo grundlæggende skidt, at man skal have et bestemt køn for at blive til noget. Det var på tide, at Jyllands-Posten også kom med ind i fremtiden. Jo mere man på højeste niveau kan afspejle det samfund, vi har, jo bedre. Jeg er jo ikke valgt på baggrund af mit køn, og det er heller ikke noget, der direkte vil manifestere sig i spalterne, men jeg er stolt af, at jeg kan være med til at rykke Jyllands-Posten forbi det her glasloft,” siger hun. Jobbet var ikke et, hun på nogen måde havde tilrettelagt karrieren efter at få. At blive chef og få chefløn har aldrig været en drivkraft for Marchen Neel Gjertsen, selv om hun altid har haft, hvad hun selv kalder ”et meget stærkt elevrådsgen”. Som teenager i Odense stod hun i spidsen for sammenslutningen af gymnasieelever på Fyn, som politisk journalist på Christiansborg blev hun formand for Presselogen, foreningen af landets politiske reportere, og i 2005 stillede hun op til kommunalvalget i Odense for Enhedslisten. Marchen Neel Gjertsen har altid været optaget af samfundet og det ansvar, vi har for at præge det, og derfor var det naturligt for hende som journalist at beskæftige sig med politik. Det var hun imidlertid så dygtig til, at hun blev rekrutteret til avis efter avis for – som den dengang foreløbige kulmination på kometkarrieren – at blive udnævnt til politisk redaktør på Jyllands-Posten i 2016. Det krævede en del overtalelse, før hun sagde ja, men med så stærke holdninger til den politiske journalistik var det nok bedst at tage tjansen selv, kom Marchen Neel Gjertsen frem til. ”Det har aldrig været et mål for mig at blive chef, men det giver god mening, hvis man vil præge tingene,” siger hun.

Marchen Neel Gjertsen i Jyllands-Postens nye domicil på Aarhus Havn.

I modsætning til Jacob Nybroe, der for fem år siden blev chefredaktør med ambitionen om ”mindre Muhammed og mere Jylland”, kommer chefredaktionens tredje og nyeste medlem ikke med en skarp hensigtserklæring, der på samme måder skaber overskrifter. Marchen Neel Gjertsen mener, at avisen allerede har et meget stærkt dna, og at udfordringen herfra er klart at kommunikere dette ud til danskerne. Hvor Politiken har et tydeligt udgangspunkt i København, Information har en skarp klimaprofil, og Berlingske fokuserer på det borgerlige business-segment, føler Jyllands-Posten sig sat i verden for at binde Danmark sammen, siger Marchen Neel Gjertsen. ”Det er svært at insistere på at have bredden, og det er svært at forklare befolkningen, hvad en landsdækkende avis er, men det vil jeg prøve.” Selv om avisen har hovedkvarter i Aarhus, er den hverken aarhusiansk eller anti-københavnsk. Den nyligt oprettede redaktion i Herning skal heller ikke kun skrive om emner af betydning for midtjyderne. Men Marchen Neel Gjertsen vil vove at påstå, at avisen ser Danmark på en anden måde, end hvis alle journalisternes skriveborde stod i København – eller Aarhus for den sags skyld. ”Hvis der er et stort vindmølleprojekt uden for Herning, er det nemmere at få øje på konsekvenserne og dermed skrive om dem, når man rykker derhen, hvor man rent faktisk mærker konsekvenserne. Danmark kan ikke nøjes med aviser funderet i København. Det ville give et for snævert mediebillede, og det har vores demokrati ikke godt af. Mange af Danmarks vigtigste virksomheder og produktionsarbejdspladser ligger uden for Københavns Kommune. Det er ekstremt vigtigt at være tæt på dem,” siger Marchen Neel Gjertsen.

Som chef, der pendler mellem avisens to primære adresser i Aarhus og København, kan det være svært at huske alle de egne, der ligger derimellem, indrømmer hun. Men så er det godt, at hun har et anker i Lolland-Falsters Folketidende, en gammel stolt avis, kun tre år yngre end Jyllands-Posten. Avisen leverer ifølge den faste abonnent god og kritisk lokaljournalistik. Fra sit sommerhus på Lolland har Marchen Neel Gjertsen tæt fulgt avisens dækning af klimapolitikkens indvirkning på egnen, hvor sukkerproducenten Nordic Sugar forurener massivt. Økonomien på Lolland-Falster er i høj grad bygget op omkring roedyrkning og sukkerproduktion, og avisens dækning af sagen er ifølge Marchen Neel Gjertsen et godt eksempel på, at politik også har betydning ude i den virkelige verden. ”Den avis har en evne til at beskrive det, der har betydning for borgerne. Og det vil vi også, så nu har jeg sendt en af vores journalister til Nakskov for at skrive om problemet.”

En anden stor opgave for den nytilkomne chef er den gamle printavis’ digitale tilstedeværelse, hvilket har været ”et lidt blindt punkt for avisen,” siger Marchel Neel Gjertsen. Hun fremhæver Politiken, der har gjort det meget tydeligt, hvad det stigende antal digitale abonnenter får for pengene. De har arbejdet koncentreret med nyhedsbreve, de har flere lyttere til deres podcasts og formår i høj grad at fortælle multimedia-historier på nettet. ”Det, vi udkommer med på jp.dk, skal vi bruge flere kræfter på at gøre mere lækkert, og vi skal blive endnu bedre til at tænke digitalt først. Der skal skrues på det hele, og jeg vil gerne samle hele avisen om, at det i højere grad er målet at tænke nettet ind,” siger Marchel Neel Gjertsen.

En del af Jyllands-Postens brandingøvelse er at være synlig i den offentlige debat. At profilere den enkelte journalist er noget, Jyllands-Posten, der trods alt har en vis jysk ydmyghed over sig, ikke har praktiseret i særlig høj grad. Avisens ledere skrives eksempelvis i kollegium, altså uden personlig afsender. Det er avisens mening, ikke en enkelt persons. Sådan skal det blive ved med at være, men selv har Marchen Neel Gjertsen intet imod at stille sig frem, hvad hun gør i for eksempel ’Besserwisserne’ på TV 2 News, hvor hun er hyppig gæst.

Som chefredaktør er det hverken hendes ønske eller job at detailstyre journalisterne og blande sig i, hvordan de gør tingene. Fra hendes side kommer de heller ikke til at høre ledelseslingo eller buzzwords. I stedet lader hun sig i jobbet inspirere af den måde, andre har været chefer over for hende på. Som ung journalist på Christiansborg fik hun næsten aldrig nej til en idé fra Jyllands-Postens daværende redaktør Christine Cordsen (nu politisk analytiker på DR), og hvis idéen ikke var helt god nok, når hun præsenterede den, fik de den i fællesskab til at flyve. Samme tillid og faglige respekt er hun blevet mødt med fra Jacob Nybroe. I modsætning til tidligere chefer på avisen, der før har ledet på en lidt gammeldags facon, udstikker Nybroe ikke så mange ordrer. I stedet har han ifølge Marchen Neel Gjertsen en meget stærk tro på faglig frihed. ”Jacob Nybroe betroede mig den politiske redaktion, da jeg var 30 og på barselsorlov. Senere fik han mig med i nyhedsledelsen, og til sidst satte han mig i spidsen for at udvikle vores helt nye netværkskoncept JP Aurora. Han har gradvist vist mig større og større tillid, hvilket har fået mig til at vokse som journalist og chef på forskellige måder. Det, jeg kan i dag, kunne jeg slet ikke for fem år siden. Han har været dygtig til at bringe unge talenter frem, også kvindelige, og jeg ved, at der også er andre, han har store planer med. Jeg vil også gerne selv være den type leder, der sætter talentet fri,” siger hun.

For nylig skrev en ung kvinde til Marchen Neel Gjertsen på Instagram: ’Måske ser du aldrig denne besked, men jeg sender den alligevel. Jeg vil bare sige, at som en ung kvinde med ambitioner er du et rigtig stort forbillede for mig. Du giver mig mod på selv at turde tro på mine egne drømme for fremtiden’. ”Nu har vi demonstreret en gang for alle, at det at være kvinde ikke er en hindring for at sidde i Jyllands-Postens chefredaktion. Og hvis jeg på den måde kan være et forbillede for andre, er jeg nået langt,” siger Marchen Neel Gjertsen.