Kasper Nielsen

Manuskriptforfatter, skuespiller og komiker, aktuel i podcasten ’Undskyld vi roder’, 43 år

Stemmen er altafgørende. Det er trods alt landsdækkende radio. Klavs Bundgaard, den daglige leder af kultur- og multihuset Stjernen i den mindre jyske by Skuldborg, har af uransagelige årsager vundet udbuddet om en radiokanal, R8dio – 8 udtales eight – der skal sende til hele landet. Kanaldirektørens første ansættelse er Allan Sindberg, der har en fortid i det jyske lokalradiomiljø, hvor han blandt andet har gjort sig fortjent til tilnavnet Smørstemmen fra Ikast. Han er R8dios programchef og skal i øvrigt drive morgenfladen, der har fået titlen ’Morgensutterne’, ud fra idéudviklingsrationaler, der er så iltfattige, at man ikke ønsker at udsætte sine værste konkurrenter for dem. Det bliver aldrig sagt direkte, men Klavs Bundgaard kunne sagtens være den type chef, der indstillede alle yderligere efterretninger i rekrutteringen af kandidater, da han stødte på Sindbergs øgenavn. Han aner ikke, hvad han laver, men det kan sgu da ikke gå helt galt med en smørstemme som den nystartede kanals signaturrøst.

Men det gør det. ’Undskyld vi roder’, som podcastserien om tilblivelsen af R8dio hedder, handler om alle de forsvarsmekanismer, der viser sig hos og mellem overmatchede mennesker. ”Vi tænkte, at Klavs godt måtte være uduelig på radioområdet. Han kunne sagtens have en masse at skulle have sagt i det lokale kulturliv, men det ville være sjovt, hvis han overhovedet ikke havde en baggrund med radio. Og over for ham skabte vi en karakter, som, i hvert fald i hans eget hoved, var en stor værtskanon. Vi tænkte, at det kunne være fedt, hvis Klavs havde headhuntet Allan. At han tænkte: Det er ham, der skal gøre det for mig,” fortæller Kasper Nielsen, der dels spiller rollen som Klavs Bundgaard, dels skriver serien sammen med Brian Lykke, som igen fylder karakteren Allan Sindberg ud. ”Det er grundlæggende sådan, vi har bygget karaktererne op: De har et selvbillede, som de gerne vil fastholde, men som møder modstand enten fra dem selv eller udefra. Allan Sindberg kan ikke helt selv se, at han ikke er en stor kanon, når vi taler landsdækkende radio.”

Jakke, Mads Nørgaard, 1.000 kr.
Skjorte, Mads Nørgaard, 900 kr.

Det hele er fiktion, mockumentary eller måske snarere autofiktion, podcastgenrens svar på Karl-Ove Knausgårds ’Min kamp’-serie, for det opdigtede møder hele tiden det faktisk skete. Det er ikke nogen hemmelighed, at ideen om et dagligt satireprogram om opbygningen af en landsdækkende radiokanal med hovedsæde i provinsen blev født af Mads Brügger og Mikael Bertelsen, daværende programchefer på Radio24syv, under den første udbudsrunde af 24syv-frekvensen på det såkaldte FM4-bånd. Den runde gik i 2019 som bekendt til Radio4 (der gik i luften med et logo, hvor navnet var sat således op: R4dio) på bekostning af netop 24syv, og da Brügger, Bertelsen og kompagni senere samme år fik en ny chance, denne gang var en DAB-kanal på spil, måtte de sig slået af LOUD. Mere uransageligt ville det altså ikke være, at R8dio ville få overdraget en national sendetilladelse. Radio24syv var fortid. Kasper Nielsen og Brian Lykke satte sig for at redde ’Undskyld vi roder’ ud af boet og etablere serien som en selvstændig podcast. ”Vi besluttede hurtigt, at serien skulle foregå i Skuldborg. Skuldborg stammer fra den satireserie, vi lavede på 24syv, og som hedder ’Livets vand’. Den udspiller sig på et vandværk i en lille by, Tamstrup, og Tamstrup ligger i Skuldborg Kommune. Det er en by, vi har opfundet, og det handlede også om, at vi i ’Undskyld vi roder’ ikke ville bashe en bestemt by i Jylland,” siger Kasper Nielsen. ”Og så legede vi ellers bare LEGO med forskellige oplysninger, som vi stykkede sammen. Vi spurgte os selv, hvad en by af sådan en størrelse byder på, og der er jo blevet bygget et hav af kulturhuse i provinsen i de senere år, bare byen har over 8.000 indbyggere. Vi syntes, det kunne være sjovt at tage den videre til et kultur- og multihus, for det er sådan i visse kommuner, at man så lige kan slå forskellige puljer sammen. Og så har vi egentlig lavet karaktererne derefter.” Stjernen kan, forklarer Kasper Nielsen, sammenlignes med DR-klenodiet ’Huset på Christianshavn’ i den forstand, at man skaber et hus, hvor ”forskellige personager kommer og går”. En af de tilbagevendende gæster i huset i Skuldborg er den småracistiske, pensionerede vagtmand Per Madsen, som dukker op med serieformatet ’Her vogter jeg’, om udstyr og principper inden for beskyttelse af privat ejendom. Siden kigger Randi, der har clairvoyante tilbøjeligheder, forbi Stjernen med programforslaget ’Min mis’, som handler om kattedyr, men som uden for sendefladen snart munder ud i det trekantsdrama, titlen antyder. Og så er der teknikchefen Rune, der har en historie med både Klavs’ søster og en upassende humor, samt et væld af andre karakterer. Men Klavs Bundgaard skal ikke bare jonglere med medarbejdere, der kommer og går med det, ifølge kanaldirektøren, ene ublu honorarkrav efter det andet. Han er jo også stadig daglig leder af Stjernen, og den stedlige stavgangsforening forlader jo ikke deres lokale af sig selv for at give plads til R8dio, og så har han også det at se til. Klavs Bundgaard har så mange kasketter på, at han ikke bare taber den ene efter den anden på gulvet, men også derefter skvatter over dem. ”I sit eget billede synes Klavs, at han virkelig har noget at have det i. Han styrer jo booking af lokaler i Stjernen og den slags. Han er en slags kulturel bykonge, som han ikke forsømmer en lejlighed til selv at sige. Han har nok også tidligere haft en fascination af kulturlivet. Måske drømte han endda om at stå på scenen selv,” forklarer Kasper Nielsen om sin karakter. ”Jeg synes, at jeg har fået ret godt fat i ham, så det føles rigtigt, når jeg tager noget ind i rollen. Jeg har ikke noget på papir om, hvad han for eksempel griner ad, men skulle jeg give mit bud, så tror jeg, at han ikke griner ad noget, der er under bæltestedet. Hans selvbillede er, at han ikke er til fræk humor. I hvert fald ikke udadtil. Han har jo en magtposition i kulturlivet. Men han kan godt lide Mr. Bean og måske også noget med nogle dyr, der kommer til skade. Der er et clash mellem selvbilledet, det selvhøjtidelige, direktørrollen, og … Over for sin kvindelige læge går han jo over grænsen for, hvad han antyder, at han gerne vil med hende. Men vi vil gerne holde ham sympatisk også, så man holder med ham. Jeg tror, at hvis han kommer til at lave en MeToo-ting, vil den være så kikset, at man næsten vil have det sådan, at det er mest synd for ham.”

R8dio er ved at blive lanceret som radioapp, men ambitionerne stopper ikke der. Holdet bag drømmer om at bygge et helt univers op omkring radiostationen i Skuldborg: lokalavisen Skuldborg Tidende, et ’Sims’-agtigt spil, hvor man kan investere i byggegrunde og bevæge sig virtuelt rundt i byen, og måske også en tv-udgave af podcasten. ”Mikael Bertelsen har sagt, at Skuldborg er radioens Korsbæk (omdrejningspunktet i tv-serien ’Matador’, red.), og vi drømmer også om, at man om et par år kan besøge Skuldborg, ligesom man kan besøge Korsbæk på Bakken,” siger Kasper Nielsen.

Skjorte, Mads Nørgaard, 850 kr.
Bukser, Uniqlo x Jil Sander, 599 kr.

I virkelighedens verden gik Radio24syv til valg på at sende taleradio. R8dio har opsnappet de politiske signaler om, at det nok var i den højpandede ende, så i Skuldborg skal man lave snakke-sludre-taleradio. For en sikkerheds skyld gør man det ikke i øjenhøjde, men helt nede i gulvhøjde. Ingen skal kunne beskylde dem for at ville mere. De dækker i øvrigt det globale i det lokale. Det virkelige udbud indeholdt et krav om, at mindst 70 procent af redaktionen skulle have base 110 kilometer fra København. Ungdomsstationen LOUD løb med virkelighedens DAB-udbud; på R8dio laver Amalie, der bliver aflønnet med gavekort, ungdomsprogrammet ’PROUD’. Referencerne til den proces, der kostede Radio24syv livet, fyger gennem episoderne. Er Kasper Nielsen ikke bange for, at R8dio bliver for én til én med 24syvs bitre skæbne? ”Det korte svar er nej. Det er rigtigt, at vi lader os inspirere rigtig meget af de programmer, de andre har, og af den økonomiske struktur især på LOUD. Vi vil da godt vedstå, at vi sender en lille hilsen til de kanaler,” siger Kasper Nielsen. ”Men vi har samtidig en kærlighed til figurerne. Jeg har en stor kærlighed til Klavs. Jeg tror, at det havde været anderledes, hvis man kunne høre, at vi havde en hånlig tilgang til de mennesker, vi skildrer. Jeg kan sagtens genkende Klavs’ vej i livet. Det kunne godt have været mit liv, hvis ting var faldet lidt anderledes ud. Hvis jeg ikke lige havde gået på den der teaterefterskole … Jeg kunne godt lide at lave teater, men det kunne også være endt med, at jeg lavede revy en gang om året i Vojens. Og så havde jeg måske haft et job, der lugtede lidt af kultur. Eller også var jeg blevet receptionist på et hotel og havde stået for nogle aftner med lidt underholdning der. Jeg tror, at vi har respekt for den vej, Klavs og Allan har haft.”

Kasper Nielsen gik netop på en teaterefterskole på Fyn, efter at han var vokset op i en lille by mellem Haderslev og Vojens. Han lavede såkaldt serveringsteater på en restaurant i Haderslev og søgte ind på skuespillerskolen, men kom ikke ind, så han begyndte i stedet at læse performance design og pædagogik på RUC, hvor han mødte Brian Lykke. Han fortsatte med at dyrke improvisationsteater og har flere gange vundet DM i disciplinen. Han drager blandt andet nytte af den russiske teaterteoretiker Stanislavskijs metode, som er opbygget af en række hvis’er. Hvis dette er sandt, hvad er så mere sandt? ”Med Klavs har det været stemmen, der har været min indgang til karakteren. Jeg siger, at hvis nu stemmen er på denne her måde, hvordan mærkes det så i mine ben, når jeg går. Og så bygger jeg det næste hvis på. Når først karakteren er der, er den kropsligt funderet,” forklarer Kasper Nielsen, der retrospektivt kan se, at han har ladet sig inspirere af sin nærmeste familie. ”Da min morfar blev ældre og skulle holde tale, fik han den der lidt bævrende stemme, jeg har givet Klavs Bundgaard. Men hvis Klavs har den stemme, der peger mod noget skrøbeligt, hvordan kan han så opretholde det selvbillede, han har. At han er en kulturkonge. Så kan det være, at han bander rigtig meget for at puste sig op i et forsøg på at dække over det skrøbelige. Det var Brian, der kom med den idé, og det har fungeret ret godt.”

Når Brian Lykke og Kasper Nielsen optager et afsnit af ’Undskyld vi roder’, som her i Nielsens værksted i hjemmet i Tessebølle syd for Køge, har de et stikordsmanus med forslag til replikker og en retning på episodens to til fem afsnit. ”En pæn del af det hele bliver improviseret frem,” fortæller Kasper Nielsen, der blandt andre har Will Ferrell og Kristen Wiig som komiske forbilleder. Den store dramaturgiske bue på serien slutter indtil videre, når R8dio har første sendedag, men bagmændene har forskellige ideer til, hvordan handlingen skal fortsætte derfra.

Klavs Bundgaards stemme er porøs. Sammenbruddet lurer. Når Allan Sindberg, hårdt presset, tilstår, at han stadig ser Randi, eller når samme programchef, lige så hårdt presset, må erkende, at han endnu ikke har helt styr på weekendsendefladen, så knækker Klavs Bundgaards stemme over i en let jamren. Men han kan heller ikke tage det endelige opgør med Sindberg, der lider af et legendarisk lavt blodsukkerniveau, for hvad fanden skal han så stille op med den radiokanal, der pludselig er landet i hans kultur- og multihus? Og så siger han de ord, der på linje med ’gulvhøjde’, ’det globale i det lokale’, ’det er fandme landsdækkende’ og ’snakke-sludre-taleradio’ er blevet en af signaturfraserne i ’Undskyld vi roder’: ’Du er fandme så dygtig, Allan – vi skal sgu passe på dig!’ ”Den sætning opstod i en improvisation. Den handler jo om, at han gerne vil opløse en konflikt, hvis han måske har været for grov, eller der er en anden situation, han gerne vil ud af. Han bruger den jo også over for andre end Allan. Hvis han skal blive gode venner med nogen. Det er hans måde. Det er jo sådan en fedtekommentar. Jeg tror, at han bruger det som redningsplanke – at han siger det til sig selv. Altså, ham her skal nok redde dig, for han er jo så pissedygtig.”

Fra Dossier nr. 24 maj-juni 2021.