Sam Handy

Kreativ direktør, Adidas Running, 40 år

Det begyndte med cykling. Sam Handys bedstefar havde været semiprofessionel cykelrytter i 1930’erne, og fascinationen af sportsgrenen er gået i arv i indtil videre et par generationer. I dag ser Handy mere cykelsport, forårsklassikerne og Tour de France, end han cykler selv, for livet som far til tre mindre børn levner sjældent plads til
timelange ture på landevejen. Den 40-årige brite prioriterer til gengæld at løbe et par gange eller fire om ugen, for det er noget lettere at passe ind i familiefarrollen, ligesom han i de senere år har haft en helt særlig interesse i netop løb: Sam Handy har som øverste designansvarlig i Adidas Running selv været med til at skabe de sko, han løber i. Løberen Handy kan altså rapportere sin oplevelse af skoen direkte videre til designchefen Handy.

”Hver gang vi skal udvikle en ny model, kigger vi på den data, vi har på den foregående model, og her spiller feedbacken fra den almindelige forbruger en stor rolle. Jeg føler, at hælen er for løs. Eller jeg synes, at forfoden er for bred. Vi får også tilbagemeldinger fra vores professionelle testere, der løber i alle vores sko, og fra vores løbeklubber. Den feedback kombinerer vi med vores egne målinger, og det er ud fra den mængde informationer, vi finder ud af, hvordan vi kan gøre den næste model endnu bedre,” fortæller Sam Handy, der også har OL-guldmedaljevinderen i 400-meter, Shaunae-Miller Uibo, og verdensmesteren på den halve distance, Noah Lyles, blandt sine betroede testløbere.

Adidas har siden 2013 udviklet løbesko, der er baseret på den såkaldte Boost-celleteknologi. Sportsbrandets ingeniører har ved hjælp af små, indkapslede luftbobler skabt en mellemsål, der formindsker belastningen af løberens led og i sidste ende reducerer risikoen for skader. Med Ultraboost 21-modellen, som Adidas lancerede i begyndelsen af året, er skoen blevet øget med seks procent flere Boost-kapsler. Dertil kommer andre forbedringer, der alle har det formål, at løberen skal føle, at den energi, han eller hun lægger i hvert et skridt, kommer tilbage gennem skoen. Sam Handy kalder det ”en responsiv underfodsoplevelse”. ”Det er sådan, de fleste beskriver deres første oplevelse med Ultraboost: Energien bliver givet tilbage til en. Vores mål er at gøre den oplevelse endnu mere ekstrem fra gang til gang. Det er et nøglepunkt at forstærke skoen med det, den allerede er kendt for,” siger Sam Handy.

Han arbejdede i en årrække som designer for streetwear-brandet Maharishi, inden han i 2009 flyttede til Bayern for at blive en del af Adidas-familien i Herzogenaurach. I 2015 blev han kreativ chef for Adidas’ fodboldstøvledivision, inden han tre år senere fik det lignende ansvar i Adidas Running. Han har tidligere arbejdet med at relancere sneakers-klassikerne Stan Smith og Superstar og fodboldstøvlen Predator, og udfordringen er den samme med Ultraboost-skoen. ”Det sværeste er at opdatere en model, som folk allerede elsker. Hvordan gør du det, når brugerne i forvejen er glade for det, de har? Den første Ultraboost, 15’eren, var den bedste løbesko, Adidas havde lavet, og vi lavede den bedre i 2019 og 2020, men den mistede, hvis vi skal være ærlige, også nogle af sine visuelle kendetegn. Vi fik en masse feedback på det: Jeg løber bedre i den nye model, men den ligner ikke den udgave, jeg forelskede mig i. Vi har med 21-modellen forsøgt at samle de ikoniske detaljer fra 15-modellen, for eksempel den helstøbte Boost-sål og den S-formede hæl, samtidig med at løberen bliver taget med på en meget forbedret løbetur.”

Sam Handy bor med sin familie i Bayern tæt på Adidas’ hovedkvarter i Herzogenaurach lidt nord for Nürnberg. Han føler sig privilegeret over at bo i så naturskønne omgivelser, men han har under pandemien savnet den inspiration, han normalt indhenter på sine rejser rundt i verden. En af hans favoritløberuter er turen fra downtown Boston, langs Charles River og ud til Harvard, ligesom en tur i Uena-parken, forbi Kaneiji-buddhisttemplet i Tokyo rangerer højt.

Sam Handy forklarer, at udviklingen af en sko som Ultraboost 21 tager cirka fire år fra de indledende dataindsamlinger og test i innovationslaboratoriet over de første designskitser til lanceringen og involverer omkring 100 forskellige fagfolk i Adidas. Hans overordnede princip er, at designet skal vise, hvad skoen kan. Så enkelt som muligt. Ultraboost handler om energi, så alle skoens linjer og farver skal fortælle den historie, understreger han. Handys egen designfavorit i Adidas-historien er Telstar-fodbolden, der blev introduceret til EM-slutrunden i 1968. Bolden er syet sammen af 32 felter, 20 hvide og 12 sorte, så man bedre kunne følge den i de tv-transmitterede kampe, der vandt indpas i den tid. Designet er ikonisk, fastslår Sam Handy, der selv holder med Liverpool FC: Telstar definerede, hvordan en fodbold ser ud, og det er sådan, et barn tegner en fodbold i dag. Sam Handy fremhæver, at Adidas Superstar har en lignende status: Den oprindelige basketballsko er i dag den beklædningsgenstand, de fleste forbinder med hiphopkulturen. Ultraboost er på samme måde ved at vinde status som mere end en løbesko – det er et par sneakers, man kan bære til sine jeans. Briten er fremme ved en af sine kongstanker som fagmand: Design skal forene det æstetiske med det funktionelle, ja, men det må meget gerne også være demokratisk. Hvis Sam Handy skulle udpege tre af verdenshistoriens mest vellykkede design, nævner han Rolex Submariner, en Vespa 50 og en hvilken som helst 10-gears-stålrammecykel. I hvert fald scooteren har det demokratiske islæt: Det var et transportmiddel, der blev lavet til det italienske folk. ”Jeg kan godt lide tanken om, at så mange mennesker som muligt skal have et godt produkt. Vespa 50 lever op til det ideal – den gav folk smuk og funktionel mobilitet,” siger Sam Handy. ”Hvis vi med Ultraboost kan opnå det – at være en sko for alle, og måske endda være en sko, der får flere til at motionere bedst muligt – så kan vi ikke bede om mere.”

Fra Dossier nr. 24, maj-juni 2021.