Alfred Cointreau

Heritage Manager, Cointreau, 33 år

Hvis Alfred Cointreau kun måtte tilføje tre favoritter til sit helt eget drinkskort ud af de 350 cocktails, der efter klassiske forskrifter indeholder Cointreau, så ville valget af den første drink lede hans tanker tilbage til barndommen i Saint-Barthélemy-d’Anjou. Her, 100 kilometer øst for Nantes i det vestlige Frankrig, tilbragte han en stor del af sin opvækst i sine bedsteforældres hus. Bedsteforældrene yndede at samle hele familien til store, livlige middage, og i et af husets mindre rum havde de indrettet en bar, som altid var fuld af aktivitet. Det var omkring baren, at de voksne fortalte hinanden røverhistorier. ”Jeg elskede at opholde mig i baren. Min bedstemor har altid været min inspiration, når det kommer til at blande drinks. Hun lærte mig at mikse min første cocktail, en margarita, da jeg var otte år. Hun viste mig, hvordan jeg rimmede glasset, hvilken god tequila der matchede Cointreau. At limen skulle være helt frisk, og selvfølgelig hvor meget jeg skulle bruge af hver del,” fortæller Alfred Cointreau.

Når Alfred Cointreau går på bar i dag, kan han godt lide at ankomme tidligt på aftenen, inden der bliver travlt, for så har han mulighed for at tale med bartenderen. Han åbner aldrig kortet, men sætter i stedet pris på, hvis bartenderen spørger ind til, hvilke smage han kan lide. ”Jeg elsker, når en bartender skaber en drink kun til mig, som passer til det specifikke øjeblik. En cocktail, som er lavet ud fra, hvad jeg godt kan lide, og hvordan jeg har det her og nu. Man skal ikke drikke det samme, når man er i godt humør, som når man er sur. Også det lærte min bedstemor mig.” Alfred Cointreau nævner aldrig sit efternavn, eller at han kommer fra en familie, som har produceret den kendte franske appelsinlikør siden 1875, når han tjekker ind på en bar. ”Jeg vil ikke have, at mit efternavn får indflydelse på oplevelsen.”

Alfred Cointreau flyttede tilbage til Saint-Barthélemy-d’Anjou for tre år siden efter at have boet og studeret i Paris i en årrække. Familien havde opfordret ham og hans søskende og deres fætre og kusiner til at udforske andre universer og virksomheder end Cointreau. De yngre årgange – Alfred Cointreau er sjette generation – skulle først tilvælge familievirksomheden, hvis de virkelig havde lyst. Alfred Cointreau besluttede sig for at gå ind i virksomheden for otte år siden efter at have været i salgsafdelingen på en parisisk avis, et arbejde, som kedede ham. ”Jeg valgte, som jeg gjorde, af to årsager: Jeg havde hele min opvækst set, hvordan min far, som var mekaniker, gik ud i sin garage for at reparere biler med et smil på læben hver eneste dag. Mit arbejde skulle også være min passion. Derudover var der ikke nogen i familien til at tage over efter mine bedsteforældre, og jeg ville virkelig gerne være den næste generation til at drive Cointreau videre.”

For tre år siden arrangerede en af Alfred Cointreaus bedste venner sin kones 30-års fødselsdagsfest, hvor Cointreau skulle stå for at lave cocktails. Han lavede sin egen version af en cosmopolitan, som er den næste cocktail, han ville vælge til sit imaginære drinkskort. Franskmanden undlod vodkaen fra den traditionelle opskrift for i stedet at tilsætte ekstra meget Cointreau til tranebærjuicen og limesaften. En Cointreau cosmopolitan var født. I begyndelsen af festen fik Alfred Cointreau lov til at mikse drinks alene, men i takt med at folk fik alkohol i blodet, og lysten til at lave sine egne drinks steg, stod flere og flere af gæsterne bag baren. ”Det er jo også, hvad god spiritus kan. Den kan forene mennesker. Til den fest fungerede det ekstra godt, fordi der var mange, som ikke kendte hinanden på forhånd, men da festen sluttede, kendte alle hinanden, og alle havde lavet en cocktail,” siger Alfred Cointreau.

Det er også i Saint-Barthélemy-d’Anjou, at man finder Cointreaus destilleri og hovedkontor, hvor Alfred Cointreau i dag besidder stillingen som virksomhedens Heritage Manager. Hans opgave er at fortælle verden om appelsinlikørens kvaliteter og sikre, at samarbejdspartnere og forbrugere kender til virksomhedens lange historie. 95 procent af Cointreaus færdigproducerede flasker bliver solgt uden for Frankrig, og derfor bruger Alfred Cointreau halvdelen af sin tid på at besøge andre markeder for at forstå kulturen og lære konkurrenterne at kende. I begyndelsen af december gæstede han en cocktailkonkurrence i Bangkok for de bedste bartendere i Asien. Det var en måde at opdage nye måder at bruge Cointreau på. ”Alle kom med deres egen kultur. Det er fedt, når bartendere kan lege med Cointreau og skabe smage, jeg aldrig har smagt før,” fortæller han. En deltager fra Taiwan lavede sin egen version af en sidecar. ”Han havde tilføjet et enkelt stykke ananas, som blev shaket sammen med Rémy Martin-cognac, Cointreau og citronsaft. Det var virkelig godt! Den traditionelle opskrift er lidt stærk, men med ananassen fik den en anden vinkel, som var mere sød og frisk. Jeg serverede den for familien forleden, og alle elskede den.” Ananasudgaven af en sidecar bliver også Alfred Cointreaus sidste tilføjelse til sit drinkskort. Skulle han drikke den sidste cocktail i sit liv, er han dog ikke i tvivl om, hvilken en af de tre favoritter han ville vælge. ”En margarita på is. Det er den første cocktail, jeg miksede, og den er bare utrolig eksotisk i sit smagsunivers.”

Fra Dossier nr. 18, april-maj 2020.