Gavin Ivester

Vice President of Design, Bang & Olufsen, 56 år

Hvis Gavin Ivester måtte vælge tre objekter til et museum for verdenshistoriens bedste design, ville det stille visse krav til museets fysiske kapacitet. Ikke blot fordi museumsgenstandene stille og roligt hober sig op i amerikanerens brainstorm, men også fordi hans første, uomgængelige valg er et andet museum: Guggenheim-museet i New York fortjener selv at komme på museum i hele sine over 6.000 kvadratmeter store ynde ifølge Ivester. ”Guggenheims skulpturelle udformning er så smuk, at den rører mig helt ind i sjælen. Og så elsker jeg, at det er en form, du kan gå på opdagelse i … Du begynder i toppen af bygningen og bevæger dig nedad, mens du oplever både rummene og værkerne.” Ferrari 250 GT Short Wheelbase California Spyder, det italienske bilbrands nok mest ikoniske åbne sportsvogn, skal også have en plads på designmuseet, og det samme skal en cykel, kuraterer Gavin Ivester videre. ”Jeg er en stor bilnørd. Jeg elsker gamle biler, jeg elsker nye biler. Ferrarien slår mig omkuld med sin skønhed, samtidig med at den har en fantastisk lyd. Cyklen skal med, en helt enkel standardcykel, fordi den er en af menneskehedens største opfindelser.”

Gavin Ivester beskriver sig selv som en cykelfyr. Han kørte BMX som barn og trænede landevejscykling, da han blev lidt ældre, så han besad de tekniske færdigheder og skulle blot aflure de skrevne og uskrevne regler for at kunne begå sig på de danske cykelstier, da han og hans familie – kone, tre børn og to hunde – flyttede fra Nashville, Tennessee, til Klampenborg nord for København for lidt over et år siden. Efter et karriereforløb som designer og kreativ direktør hos superbrands som Apple, Nike, Puma, Under Armour og Gibson, den verdenskendte guitarfabrikant, der bragte ham til Nashville, tiltrådte han som Vice President of Design hos Bang & Olufsen i september 2018 med ansvar for et team på 16 designere. Det er ikke uden grund, at han nævner motorklangen som en del af sin egen samlede æstetiske oplevelse af Ferrarien. ”I mine kreative guidelines hos Bang & Olufsen handler mit første princip ikke om noget visuelt, men om lyd. Grunden til, at vi laver smukt design, er, at vi skal levere smuk lyd,” forklarer Gavin Ivester. ”Alt, hvad vi laver, begynder der.”

Hvad Gavin Ivester ikke selv kunne finde på at kokettere med, er, at han har været med til at frembringe et produkt, mange andre designfagmænd ville have i betragtning til en plads på hvilket som helst museum for superb design. Den historie tager sin begyndelse, da Ivester som 18-årig highschool-elev fik fritidsjob på Apples fabrik i Cupertino, Californien, nær barndomshjemmet. Han pakkede paller ud, kørte gaffeltruck … Og fik langsomt øjnene op for industrielt design. Han forblev hos Apple, også efter endt designuddannelse, og en dag i 1990 blev han sammen med en ingeniør kaldt ind på John Sculleys kontor. På samme tidspunkt om et år vil 30 procent af markedet for PC’er bestå af laptops, lod den administrerende direktør sine gæster vide, og Apples problem, uddybede han, var, at man ikke havde en. ”Han sagde direkte til os: Lav en fantastisk laptop, koste hvad det vil. Og så lavede vi PowerBook, Apples første laptop. Den er jeg stolt af i mange henseender. For det første satte den standarden for alle de laptops, der siden er fulgt, fordi den havde et styreredskab, en trackball, foran keyboardet … I dag har alle laptops et trackpad. Det var samtidig et produkt, der havde stor positiv indvirkning på Apples business på et ret kritisk tidspunkt i virksomhedens historie,” fortæller Gavin Ivester. Han går med til, at PowerBook anno 1991 får en montre i et Gavin Ivester-særafsnit på hans eget designmuseum, og det samme gør den vævede sneakersoverdel, som han var med til at introducere i tiden hos Nike, samt Pumas bud på en fodboldstøvle til VM-slutrunden i 2006. ”Hos Nike ledede jeg et hold på 65 designere, der præsenterede 120 nye design hvert halve år, og den vævede overdel var måske den detalje, jeg havde mindst med at gøre, men den er ikke desto mindre et meget betydningsfuldt stykke design. Med den vævede overdel bruger man præcis det materiale, der skal til, hvor man på en klassisk overdel syr forskellige stykker sammen, hvilket betyder, at man skærer til og må smide en del overskydende materiale ud. Den vævede overdel tog altså sneakersproduktionen i en mere bæredygtig retning,” fortæller Gavin Ivester. ”Hos Puma præsterede vi at lave en fodboldstøvle, der var lettere end den, Nike og Adidas kunne stille med. Vi var et lille hold på seks mand, ingeniører og designere, som slog de større hold på markedet.”

Og så er vi tilbage ved det ingeniørdrevne design, som Gavin Ivester slår ned på igen og igen. Designet skal hjælpe innovationen på vej, præsentere den … Ikke stå i vejen for den. Så når Bang & Olufsens ingeniører mener, at fire basenheder, syv mellemtoneenheder og syv diskantenheder, som skal drives af 18 forstærkere, ikke er til at komme udenom for at skabe den mest sublime lyd, verden endnu har hørt, så køber Gavin Ivester den præmis. Og det resulterede i den digitale højttaler Beolab 90, som han, efter nogen betænkningstid, udser sig som det ene Bang & Olufsen-produkt, han får lov til at indlemme ved siden af Guggenheim, sportsvognen, cyklen, MacBook’en, de flettede Nike-sneakers og fodboldstøvlen fra Puma på sit helt eget imaginære museum for verdens bedste design. ”Der er mange meninger om, hvad det smukkeste Bang & Olufsen-produkt er, det ved jeg om nogen, og det har jeg også en masse holdninger til, men jeg vælger Beolab 90, fordi det netop er et stykke kompromisløst ingeniørarbejde, der havde som mål at frembringe den bedste lyd, og så er der skabt et design rundt om det. Det er i den ånd, vi forsøger at drive alle de projekter, vi laver fra nu af.”

Fra Dossier nr. 16, december-januar 2019/2020.