ALEXANDER STUTTERHEIM

om sine favoritsteder i Stockholm

I 2010 fandt Alexander Stutterheim sin farfars gamle regnjakke i en forladt lade på den svenske ø Arholma. Han besluttede sig for at lave en moderne version af jakken, og i dag sælges Stutterheim-jakkerne hos over 1.500 forhandlere verden over og har Jay-Z og det italienske modehus Marni blandt samarbejdspartnerne. Når den 48 årige CEO og tidligere reklamemand har fri, kan han godt lide at søge roen i hjembyen Stockholm.

JEG HAR BRUG FOR at komme ud i naturen for at kunne tænke klart og få styr på, hvordan jeg skal klare de udfordringer, jeg står overfor. Det kan være stressende at leve i Stockholm, så jeg kører ofte ud af byen mod Nacka Strand og områdets naturpark og bakke, hvor der på toppen er udsigt over Skærgården og Stockholm. Udsigten er smuk især ved solnedgang. At sidde der på toppen er som en mental udgave af Tetris, hvor alle mine tanker falder på plads. Det kan tage en time eller 10 minutter, men jeg kører først, når jeg har fundet en løsning på problemet. Det var på en tur op mod toppen, at jeg fik idéen til at lave vores gummistøvler. Jeg havde sneakers på og gled i mudderet og fik lyst til at lave en rigtig god gummistøvle. Mine sneakers havde en kontrastfuld hvid og sort detalje, hvilket inspirerede mig til at lave en farverig sål, der skulle stå som en kontrast til resten af gummistøvlen.

Det er ikke altid, at idéen udspringer af en konkret oplevelse. For mig handler det om at blive ved med at fylde input på hjernen. Jeg samler sammen og får idéer til nye farver til regnjakkerne eller forslag til helt nye styles. Et af mine favoritsteder til at få ny inspiration er Nationalmuseum, der netop er genåbnet efter en større renovering. Flere af de bedste svenske designere og indretningsarkitekter har stået for ombygningen, og det er blevet til et palads for design, arkitektur og selvfølgelig kunst. For et par år siden fik jeg diagnosen HSP (særlig sensitiv, red.), og det har taget mig mange år at acceptere, at det er sådan, min personlighed er. Jeg hører alle lyde højere, mærker andre menneskers følelser kraftigere og suger alt ind, som foregår omkring mig. Derfor ser jeg på kunst i kort tid ad gangen, så har jeg brug for at komme hjem og slappe af. Til gengæld er jeg meget åben over for nye indtryk og er i stærk kontakt med mine følelser.

Alexander Stutterheim er fotograferet på restauranten Den Gyldene Freden i Gamla Stan i Stockholm.

Fleece, Arket, 890 kr.
Frakke, John Sterner, 8.950 kr.

Jeg har brug for at lade mine batterier op, før jeg kan skabe noget nyt. Derfor kommer jeg ofte på Yasuragi, som er et japansk inspireret spa, der ligger lidt længere ude i Skærgården øst for Stockholm. Jeg kommer kun her for at slappe af, ikke for at få idéer. Omgivelserne er smukke og rolige. Jeg tager en svømmetur og sidder i deres udendørsjacuzzi, der også har udsigt over Skærgården.

Da jeg grundlagde Stutterheim, producerede jeg 200 regnjakker, og hvis ikke de blev solgt, ville jeg droppe projektet. De blev heldigvis solgt på et par dage, og nogle uger senere ringede livsstilsbutikken Nitty Gritty og spurgte, om de måtte sælge mine jakker. Jeg var meget flatteret, da det er en virkelig god butik, og nærmest den eneste butik, som jeg shopper i. Nitty Gritty blev et godt udstillingsvindue for jakkerne. En dag ringende Jay-Z til mig. Først troede jeg, at det var telefonfis, men jeg mødtes med ham, fordi han gerne ville lave en jakke med mig. Da jeg skulle præsentere jakken for ham, lagde jeg ud med at sige: ”Her er vores regnjakke.” Han afbrød mig og sagde, at det ikke var en regnjakke. Jo, understregede jeg: Den er 100 procent vandtæt og … Nej, sagde Jay-Z, det var ikke en regnjakke, det var en ”dope jakke”. Jay-Z var ligeglad med, om det regnede, han gik bare med den. Det ændrede mit mindset, og siden da har vi designet efter, at vores produkter både skal fungere på havet eller i skoven, men også se godt ud inde i byen.

Jeg holder mange møder på hotellet Ett Hem, som vi også bruger flittigt til at afholde presseevents. Jeg elsker perfektionister. Ett Hem er ikke gået på kompromis med en eneste lille detalje, og jeg kan ikke sætte en finger på noget, som burde være anderledes. Den tilgang til arbejdet inspirerer mig meget. Jeg bryder mig ikke om at gå på kompromis, men det er ikke altid nemt, når du har fået en større virksomhed med en økonomiafdeling, der forventer høje salgstal. Jeg kan ikke tillade mig at være for kunstorienteret i mit design, så er der for få personer, som vil købe jakken. På den anden side nægter jeg at blive for kommerciel og bruge en billig masseproduktion. Vi prøvede for nogle år siden at lave en paraply og kunne kun finde paraplyfabrikker i Kina. Da vi modtog leveringen på 1.000 paraplyer, gik de alle i stykker, da vi tog dem op af kasserne. Regningen var betalt. Blandt andet derfor producerer vi kun i Polen, hvor vi kan have kontrol over kvaliteten.

Min lejlighed ligger i Gamla Stan 100 meter fra restauranten Den Gyldene Freden, som er mit lokale stamsted. De nuværende ejere har næsten ikke rørt ved den originale indretning fra åbningen i 1722, og deserverer traditionel svensk mad på den gode måde. Min favorit er kødboller med en kold øl. Når jeg spiser der, tænker jeg på de mange interessante gæster, som er kommet her gennem tiderne. Carl Michael Bellman, Cornelis Vreeswijk og Anders Zorn. Jeg lytter til deres musik, læser deres bøger og ser på deres kunst. Jeg føler deres kreativitet og får lyst til
at skabe noget selv.

Jeg har det på samme måde, når jeg ser film. Det sker, at jeg ser en jakke i en film og laver en prototype ud fra den. Men ligesom med museumsbesøgene handler det mest om at fylde hovedet op med æstetik og historiefortælling. Bio Rio viser mange kulturelle og smalle film. De har også mange dokumentarer, som jeg elsker at se. Især når de omhandler mennesker, der har opnået noget stort. Jeg har mange gange følt, at jeg skal udfordre mig selv og industrien og har været i tvivl om, hvorvidt jeg skal gøre det. Men når jeg ser dokumentarfilm, bliver jeg motiveret af de mennesker, som har gået imod traditionerne og gjort tingene på deres egen måde.

Fra Dossier nr. 11, februar 2019.