Chris Pedersen

TV-vært, 42 år

Chris Pedersen har ikke gået på Journalisthøjskolen og har dermed hverken lært at stille spørgsmål, skrive dem ned eller træde i baggrunden som interviewer. Hans tv-interview har mere karakter af en åbenhjertig samtale, og det er ikke kun interviewpersonerne, der fortæller om deres erfaringer med ensomhed, sex, hårfjerning og om, hvordan de har det med deres krop. Til programmet ’Skønhedens Magt’, der blev sendt på DRK for tre år siden, skulle den autodidakte journalist for eksempel interviewe Ines Rau, en transkønnet topmodel, og Chris Pedersen, der havde brugt tre måneder på at overtale hende til at medvirke, vidste, hvad han ville opnå med interviewet, men også, at han måtte starte et andet sted. ”Jeg vil altid gerne derhen, hvor min interviewperson åbner op, hvor det bliver sårbart, og stemmen får et knæk. Også selv om det handler om noget så dumt som tøj. Og så skal jeg finde ud af, hvor meget jeg skal give af mig selv, før vi når derhen,” siger Chris Pedersen. Han vidste, at de første 20-30 minutter af interviewet med Ines Rau ikke ville ende i programmet. Her talte de om Paris, jobbet som model og om Ines Raus ”usandsynligt hotte kæreste”, og Chris Pedersen fortalte, om dengang han sprang ud, og hviskede noget til sin interviewperson om sin første seksuelle oplevelse, ”der var helt vildt off”. Og så sad de og grinede lidt, sludrede og fik etableret en venskabelig tone, der gjorde det muligt at nå ind til det sårbare. Nemlig at det ikke er let at være Ines Rau, at hun har været bange for, at folk ville se hende som et ”misfoster”, hvis hun afslørede, at hun ikke er født i den krop, hun har nu. Over for Chris Pedersen åbnede hun op om en usikkerhed, som hendes store modelkontrakter, en forside på fransk Playboy eller dagbogen på Instagram ikke fortæller meget om.

I de syv år, Chris Pedersen har lavet tv om mode, ensomhed, lykke, plastikkirurgi og kunst for DR, har han delt flittigt ud af sig selv. Men kun, når han har kunnet se formålet. I 2015 var han i Brasilien og lave et program om skønhedsidealer og plastikkirurgi, og hans redaktør havde et stort ønske om at se værten kun iført røde Speedos, når han skulle interviewe folk på stranden. Chris Pedersen spurgte: ”Hvorfor? Hvis du kan forklare mig, hvorfor det giver mening for programmet, vil jeg gerne gøre det. Men jeg skal vide, hvad det har af betydning for historien.” Det kunne redaktøren ikke forklare andet end, at det ville se godt ud på tv, og så sagde Chris Pedersen nej. ”Hvis man går rundt i Speedos uden nogen grund, er man jo bare en klovn.” Til gengæld smed han gladeligt tøjet i selvsamme programserie – inde hos en plastikkirurg, der tegnede streger på det meste af hans mave og ryg de steder, hvor kirurgen så potentiale for en fedtsugning. Han blev også vokset på skuldre og ryg for at opleve den smerte, mange kvinder går igennem i forbindelse med hårfjerning. ”Jeg beskytter mig selv med det der ’hvorfor’, for så er der ikke nogen, der kan trænge ind. Hvis nogen spørger, hvorfor jeg deler så meget ud, er jeg beskyttet, hvis jeg ærligt kan svare, at det kræver historien. Hvis der er en grund, vil jeg gøre alt,” siger tv-værten.

Skjorte, Clean Cut Copenhagen, 400 kr.
Bukser, The Kooples hos Zalando, 1.395 kr.
Sko, Dr. Martens, 1.230 kr.

I august har Chris Pedersens næste program, som han er vært på sammen med tidligere model og modeskribent Lotte Freddie, premiere på DR. I ’Mode og sex – med Lotte og Chris’ kan man af de to værters respektive erfaringer lære, ”hvordan tøj på et virkelig grundlæggende plan fortæller, hvordan vi har udviklet os som samfund de seneste 60 år.” I programmet fortæller Chris Pedersen om at vokse op som ”en lille queer-dreng” i Kerteminde i 80’erne. Og om at flytte til London som 18-årig, hvor hans tøj – yndlingsoutfittet var en neongrøn strikvest, store malerbukser, guldbælte, sølvkondisko og det hele på en bund af hvid foundation – bar præg af at være en del af 90’ernes technoscene, hvor kønnene var i opløsning.

For Chris Pedersen er det nemt at svare på, hvorfor der er brug for et program som det om mode og sex. Han peger på ”et meget reelt bæredygtighedsproblem i verden”, som skyldes, at vi forbruger alt for meget tøj. Han mener, at der er en total overstimulering af trends, at folk køber ”så meget lort, de ikke har brug for”, og at mange forbrugere har mistet følingen med, hvad de gør, når de tager tøj på kroppen. Kjoler til kvinder har ikke længere nogen facon, og det samme gælder mændenes jakkesæt. Bare se på den røde løber, siger Chris Pedersen. ”De danske mænd står der i det ene uhyrlige jakkesæt efter det andet. De ved ikke, at et jakkesæt oprindeligt er lavet til at fremhæve manden på den smukkeste og mest sexede måde. Et jakkesæt skal gøre benene længere, løfte røven, stramme ind i taljen, holde ryggen rank og markere skuldrene. Skrædderne har jo opbygget det efter Adonis! Det har vi glemt, fordi forbruget har ødelagt tøjkulturen.” Derfor vil han og Lotte Freddie gerne fortælle en meget stringent historie om tøj, og hvad det fortæller om os. Og lige nu fortæller vores forbrug af tøj ifølge Chris Pedersen, ”at vi er nogle fløjtende idioter, der ikke kan komme ud af det hjul af forbrug, vi er kommet ind i. Hvis vi bliver mindet om, at tøj handler om køn, seksualitet og tiltrækningskraft, begynder vi måske at gøre os mere umage med, hvad vi køber af tøj.”

Chris Pedersen er uddannet fra RUC i slut-90’erne, hvorefter han fik sit første job som moderedaktør på Euroman. Det var en meget profileret rolle, hvor pressen i nogen grad interesserede sig for hans privatliv, så han har fra starten af sin karriere, som siden førte ham til magasinerne Cover og Cover Man, været vant til at dele ud af sig selv. Folk vil vide, hvem Chris Pedersen er. Til formålet har han opfundet en karakter, der hedder Chris Pedersen og har ”runde, dumme briller og en hvid skjorte”. Det ligner virkelighedens Chris Pedersen, men det er en karikatur. ”Jeg forsøger at sige, at det er mig, men det er ikke mig. Jeg spiller en, der er privat, men det er stadig en persona, for der er jo også ting, jeg aldrig vil fortælle.” Men Chris Pedersen trækker også på andre personer end sig selv i sit eget alter ego, når han går ind til en svær opgave – som for eksempel et tre timer langt interview under festivalen Golden Days med 12 forskellige eksperter i Første Verdenskrig, som Chris Pedersen kun lige var begyndt at læse op på, da han skulle lave interviewet. Da han gik på scenen, forestillede han sig, at han var John F. Kennedy. Han betroede engang en psykolog, at han var meget usikker, når han skulle på. Psykologen bad ham visualisere den mest cool mand, han kunne komme i tanker om. JFK så godt ud, var sexet, statelig, moderne og cool. ”Luk øjnene. Tænk på ham. Træk vejret. Godt, nu er du på vej ind, og de næste tre timer er du JFK,” sagde psykologen, og den teknik har virket de seneste mange år. Med skiftende personligheder fra verdenshistorien, afhængig af om Chris Pedersen skal i banken, på tv eller lave sit radioprogram ’4. division’ på P1, hvor han tilstræber en livlig og samtidig intelligent stemning. Der har han brug for at være skarp, sjov og pludre derudad. Så der er han Madonna.

Fra Dossier nr. 14, august-september 2019.