JAKOB BALSLEV

Administrerende direktør og stifter, Rokoko, 31 år.

”Intuition er iværksætterens eneste rettesnor. Der er så mange valg, som ingen kan rådgive dig om, fordi du er et sted, hvor ingen har været før. Det bliver nødt til at komme fra dig selv,” siger Jakob Balslev. I 2010 fik han som producerstuderende snydt Filmskolen til at købe et motion capture-system, så han og nogle medstuderende kunne lave en teaterforestilling med animerede karakterer. Men undervejs fandt de ud af, at systemet var umuligt at arbejde med og hundedyrt. Derfor opfandt de deres eget billige motion capture-system. De byggede små sensorer fra mobiltelefoner ind i en sort tekstildragt og kunne på den måde udregne kroppens bevægelser – uden kameraer og et stort studie – og animere deres karakterer. Og så besluttede de at starte firmaet Rokoko. Gennem investorer fik de rejst et tocifret millionbeløb, og siden december 2016 har de solgt over 500 dragter. De er blandt andet blevet brugt til en danseforestilling i Sydneys operahus og af elever på en musikskole i England, mens 20th Century Fox har købt dragter til den nye Predator-film.

”Der er ikke grænser for, hvad vi kan ende med at se, folk har brugt den til. Flere har oprigtigt spurgt, om de kan sætte den på deres hest eller hund,” siger Jakob Balslev. Han er gået fra at være filmproducer i Danmark til direktør for en tech-virksomhed i San Francisco og skal nu overbevise folk, der har investeret i Uber og Airbnb, om, at hans firma er en billion dollar business. ”Det er angstprovokerende at stå foran indflydelsesrige folk og proklamere, at man vil ændre grundlæggende måder, vi lever på. Men jeg bliver ikke nervøs længere, jeg har efterhånden smidt bukserne foran folk så mange gange, og jeg kan altid hvile i, at der er ingen i verden, der ved mere om mit firma end mig,” siger han.

Jakob Balslev har lært meget af at flytte til San Francisco. Blandt andet, at der er stor forskel på mexicanske restauranter i Europa og mexicanske restauranter i USA. Hans favorit i sidstnævnte kategori er CALA i Hayes Valley, der byder på “en unik nyfortolkning af upscale mexicansk mad med fokus på seafood”.

Hvor første skridt var at gøre motion capture tilgængelig for alle, er Rokoko nu kommet til næste skridt. De vil bygge en bevægelsesplatform, så man kan interagere med digitale rum på en naturlig måde: ”Vi bruger digitale devices hele dagen, men vi gør det på en meget gammeldags og unaturlig måde. Man kan tale med sin telefon og computer, så det næste skal selvfølgelig være, at de forstår, hvad du mener, når du bruger dit kropssprog. Du skal kunne arbejde med det uden at tænke over teknologien,” siger Jakob Balslev. Helt konkret fungerer det sådan, at brugerne genererer bevægelsesdata, når de har dragten på. Det er filer, som bliver kategoriseret og med dem bygges der en art motor, der kan genkende bevægelser. Jo flere bevægelser der kommer ind, jo bedre bliver motoren til at genkende kropsprog, og på et tidspunkt er der så mange karakteristika i biblioteket, at man vil kunne sige, at når man bevæger sig sådan, er det, fordi man er eksempelvis sulten eller træt. Men det kræver ifølge Jakob Balslev, at vi dropper den teknologiske frygt.

”Man kan ikke stoppe teknologien, så man må sætte sin lid til, at mennesket sætter de nødvendige grænser. Her i Silicon Valley er der meget snak om, hvornår vi laver den computer, der kan ændre sin egen source code og gøre sig selv klogere uden menneskelig indblanding og så ender med at rule the world. De eneste, der kan bygge den og stoppe den, er mennesker, og uanset hvad er der nogen, der på et tidspunkt kommer til at bygge den.”

Fra Dossier nr. 5, november 2017.