Jesper Theil Thomsen

Administrerende direktør, SOUNDBOKS, 22 år.

Det startede i 2011, da 16-årige Jesper Theil Thomsen og hans gymnasievenner skulle på Roskilde Festival. De vidste, at hvis de ville have de bedste fester og de sødeste piger, skulle de have de bedste højttalere. Så de smed et bilbatteri og nogle højttalere ned i en trækasse. Anlægget var ikke særligt godt, men i årene efter udviklede det sig, og i 2014 var der pludselig nogle, der kontaktede dem og spurgte, om de ville bygge et anlæg til dem. Klart, tænkte de og så en mulighed for at tjene lidt penge og lagde en annonce op på Den Blå Avis, der sagde, at de var i stand til at bygge festivalhøjtalere, der kunne spille utrolig højt. Et par uger senere havde de fået mere end 200 opkald. ”Der så vi, at der nok var mere i det end bare en lille sommerhobbyforretning,” siger Jesper Theil Thomsen.

I 2015 stiftede han SOUNDBOKS med to af sine venner og begyndte at udvikle det, der i dag er den batteridrevne højttaler i verden, der kan spille højest. I 2017 solgte de mere end 10.000 højttalere og omsatte for over 40 millioner kroner. ”Det har været udfordrende at være 19 år og skulle være et menneske, samtidig med at det her firma skulle vækste. Det er sindssygt hårdt og kræver meget at gå fra at være seks mand til at være 40 på et år og ni måneder. Det er et stort pres, men også meget udviklende,” siger Jesper Theil Thomsen.

Jesper Theil Thomsen drikker Nitro Latte, som er en ”LA’ificeret udgave af en cold brew”, når han besøger sin stamkaffebar, Toasted and Roasted, lige ved siden af Soundboks-kontoret på Melrose Avenue.

Trøje, Matinique, 799 kr.
T-shirt, Organic Basics, 199 kr.
Bukser, Mads Nørgaard, 900 kr.
Sko, Hummel, 600 kr.

Som direktør leder han sammen med et lederteam virksomhedens medarbejdere, der har en gennemsnitsalder på 24 år. ”Seks ud af syv i vores ledelsesteam har ikke en videregående uddannelse, så vi har en anden tilgang til tingene. Vi er mere fleksible, og når vi rekrutterer, kigger vi på personen og ikke uddannelsen. Vi tager gerne folk ind lige fra efter gymnasiet, så skal vi nok hjælpe dem med at udvikle sig. Og fordi mange har valgt at være hos SOUNDBOKS i stedet for en uddannelse, er vi er ekstremt fokuserede på feedback og læring,” siger han.

Ambitionen for SOUNDBOKS er at skabe ”verdens største community for fester”. Hvordan det community præcist skal materialisere sig, er de ikke sikre på endnu. Men meningen er at inspirere folk til at holde spontane fester og skabe nogle andre fællesskaber end dem, der eksisterer på Facebook eller Snapchat. ”Vi håber på at inspirere folk til at gøre deres liv til den fedeste fest. Fester bryder nogle sociale barrierer ned. Når musikken spiller, og du har fået et par gin og tonics indenbords, snakker du med folk, du ikke ville snakke med normalt, og på en anden måde. Det er sindssygt nice. Og så er det bare sjovt at feste. Vi kan alle huske de sjoveste fester i livet, hvor man vågner op dagen efter og tænker: ’Hold da kæft, det var en stor aften i går’,” siger han.

Men det er langt fra kun traditionelle fester, SOUNDBOKS-højttaleren bliver brugt til. Nogle løber mudderløb med den på ryggen. Nogle holder nytår med den i en luftballon over Marokko. Nogle hopper ud fra et fly i faldskærm med den. Og så er selvfølgelig den forsker i Amazonas, der hejser sin SOUNDBOKS op i et træ og afspiller abelyde, så han kan se, hvordan aberne reagerer på deres egne lyde. ”Det fede er, at han har fundet ud af, at de bliver mere eventyrlystne og bliver oppe i længere tid om aftenen af at høre sig selv fra en SOUNDBOKS. Og det, synes jeg, er meget i ånden,” siger Jesper Theil Thomsen.

Fra Dossier nr. 6, januar 2018.