MAGNUS KRYSTO og WILHELM ØSTERGAARD

Medstifter, partner, direktør, Henri, 31 år og medstifter, partner, Henri, 29 år.

De første beskeder begyndte at tikke ind i Magnus Krystos indbakke både på mail og på Henris sociale medier, da Mette Frederiksen lukkede landets frisører fra 18. marts. Hilsnerne kom fra faste kunder, der erklærede deres begejstring for Henri for at opmuntre dem. Som tiden gik, ændrede beskederne karakter: Nu savnede kunderne virkelig at blive klippet hos Henri. ”Det har været overvældende med al den opbakning fra vores kunder. Det har virkelig bekræftet mig i, at vi har styr på vores koncept. At vi i den grad har en berettigelse. Det har motiveret os og givet os gejsten til at køre endnu mere på. Måske er det et kald om, at vi skal åbne flere saloner?” siger Magnus Krysto.

Sundhedskrisen har været udfordrende, når man som Henri har to barbersaloner på henholdsvis Nørrebro og på Frederiksberg, der har været lukket i over en måned. Derfor satte Magnus Krysto, der som Henris direktør står for økonomien i virksomheden, sig hurtigt ned og vurderede, hvad krisen ville koste. Flere ansatte ville sikre sig, at de også havde et job på den anden side. Krysto regnede sig frem til, at lukningen ville kunne mærkes, men at der ikke blev behov for at fyre medarbejdere. Økonomien var sund, og de havde opbakning fra kreditorerne. Faktisk overvejede han at ansætte flere folk, når de kunne åbne igen. ”Vi vil gerne tilbyde vores service til så mange som muligt. Mens vi har holdt lukket, har vi mærket interesse fra hele København og også uden for byen. Vi vil gerne imødekomme kundernes efterspørgsel og være mere fleksible i forhold til lokation og åbningstider. Og det lægger jo klart op til, at vi skal åbne flere forretninger. Vores plan har altid været at erobre landkortet. Det er vi drevet af. Men også af vores glæde for det, vi har bygget op – fuck, vi har et fedt hold, og det gør det bare muligt for os at udvide.”

Magnus Krysto (tv.) og Wilhelm Østergaard (th.) er fotograferet sammen med den tredje partner i Henri, Daniel Hijazi, foran deres salon i Elmegade på Nørrebro. Ud over de tre er Jesper Hansen partner i virksomheden.

Magnus Krysto og Wilhelm Østergaard grundlagde Henri for seks år siden uden en egentlig businesscase. Ingen af dem havde forretningserfaring eller en businessuddannelse, blot en idé om at skabe en ny oplevelse for mænd, når de skulle til frisøren. De fandt et kælderlokale i Ahornsgade på Nørrebro og åbnede for kunder. Wilhelm Østergaard klippede kunderne, det gav sig selv, da han havde taget en halv frisøruddannelse, mens Magnus Krysto tog sig af alt administrativt arbejde i baglokalet. Stille og roligt udviklede de sig og fandt ud af, hvad Henri skulle være. ”Vi dyrkede det traditionelle håndværk i salonen. Varme håndklæder til barbering og shaves i nakken. Klassiske klippeteknikker. Det første, jeg gjorde efter åbningen, var at købe en ovn til håndklæderne og derefter vores stole, som er genbrug og har stået i helt gamle, klassiske barbersaloner. Når vi vasker hår på kunderne, sidder de foroverbøjet, som man også gør ifølge traditionerne. Men det hele har fået et moderne pust,” siger Wilhelm Østergaard.

De to partnere blev også bevidste om den stemning, de skulle skabe i salonen. ”Det var stemningen fra en herreklub. Det osede virkelig af mand, og det tror jeg, at mange af vores kunder godt kunne lide. Lige at komme ned og få et varmt håndklæde i ansigtet og tale om, hvad de havde lyst til,” fortæller Østergaard. ”Den stemning har vi stadig i dag. Der kan godt være en grov og flabet tone, men vi synes selv, at vi er gode til at vurdere, hvornår vi skal holde kæft, og hvornår vi skal fortælle røverhistorier.”

Efter et par år rykkede de fra kælderen i Ahornsgade til større forhold i Elmegade. Her totalrenoverede de lokalet og åbnede en ny salon med plads til de nu fem fuldtidsansatte barberer. Sidste år udvidede de så med deres anden salon på Gl. Kongevej. ”Vi har fundet ud af, at vi har skabt et stærkt brand, som er mere end kun en barbersalon. Vi kan i teorien gå i mange retninger og sikkert lave et tøjmærke eller åbne en damefrisør, men vi har besluttet at holde fast i kernen af, hvad vi er gode til, og gøre forretningen større inden for det felt. Folk skal betragte os som de bedste i branchen.”

Den næste store udfordring, som Henri står over for, er at lancere deres egen produktlinje: ”Det er en oplagt udvikling, da vi har tilegnet os meget viden om hårprodukter de seneste seks år,” som Magnus Krysto siger. Henri har skilt sig af med utallige brands fra deres sortiment i salonen, fordi kvaliteten var for ringe. ”Vi føler, at vi bør lave den bedste voks og shampoo på markedet. Det er meget vigtigt for os, at det bliver lavet med naturlige og økologiske ingredienser – det modsatte af at tage et standardprodukt og så smide sit eget logo på. Der er der alt for meget af på markedet,” siger Krysto. Her har de heller ingen erfaring, så det bliver igen meget learning by doing, som Magnus Krysto kalder det. Men de har fundet en dansk fabrik, som kan producere for dem. ”Så kommer alt det andet bagefter: distribution, markedsføring, lagerstyring og eksport. Det bliver endnu et helt nyt projekt for os.”

Fra Dossier nr. 19, juni-juli 2020.