MARC LICHTE

Head of Design, Audi, 48 år.

Når Marc Lichte går på arbejde, stempler han ind i fremtiden. ”For mig er A7 Sportback, som vi præsenterede i 2017, allerede gammel. I vores designstudie lever vi i år 2021-25. Vi designer og skaber biler, der vil passe ind i den tid. Alle biler, som kommer på markedet inden, har vi designet færdigt. Så nu begynder vi helt forfra og fokuserer på elbiler,” siger Audis tyske chefdesigner.

Audi har lavet en målsætning om, at elbiler skal tegne sig for en tredjedel af salget i 2025. I 2020 vil bilproducenten bruge solid-state-batterier, som har en langt større energitæthed og kan oplades væsentligt hurtigere end traditionelle batterier, og det vil erstatte de motorer, som man i dag benytter i benzindrevne biler. Den udvikling åbner samtidig muligheden for, at Lichte og hans team kan ændre på bilens grundlæggende arkitektoniske udtryk, for nu skal de ikke længere tage højde for motorer, brændstoftanke og udstødningsrør.

Udviklingsarbejdet foregår i Audis hovedsæde i industribyen Ingolstadt, der ligger 70 kilometer nord for München. Her har bilfirmaet netop opført et designcenter, som er den nyeste afdeling i det i forvejen 2.737.500 kvadratmeter store hovedkvarter, og som alt i alt beskæftiger næsten 45.000 medarbejdere. Hvert år producere Audi 600.000 biler, hvilket gør bilfabrikken til Europas næststørste kun overgået af Volkswagen.

Marc Lichte og de andre designere slutter ofte arbejdsdagen med, at de ud fra data og digitale tegninger sætter deres 3D-printere i gang, så printerne over natten kan udskære en lermodel af bilen eller den del af bilen, designerne har valgt at fokusere på. Næste dag møder de ind til en færdigudskåret 3D-visualisering, som de diskuterer detaljerne på. Og det, de ikke er tilfredse med, redigerer de på computeren, og så sætter de 3D-printerne i gang igen. Sådan bliver de ved, indtil de er klar til at udvikle en rigtig prototype. Lichte arbejder sideløbende på at implementere Virtual Reality i Audis designproces, således at designerne vil kunne sætte sig ind i en virtuel udgave af bilen og ændre på funktioner i realtid. Men kvaliteten af Virtual Reality-udgaverne er endnu ikke god nok til at erstatte 3D-visualiseringerne.

”Jeg bestræber mig på at hente indflydelse og idéer fra hele verden. Derfor har vi også designstudier i Beijing og Malibu, Californien. Et nyt bildesign indledes altid med, at jeg samler idéer fra alle vores studier, og vi afholder en stor præsentation, hvor alle fremviser deres skitser. Ud fra disse idéer kommer vi frem til fem modeller, vi bygger i fuld størrelse. Her er min vigtigste opgave at sikre, at teamet hele tiden tænker fremad og presser designet i en ny retning. Som designer bliver du nødt til at være nysgerrig efter det nye hele tiden, hvis du vil skabe en succes,” siger Marc Lichte.

De fem modeller bliver henover de næste måneder til to, hvorefter Lichte går efter den endelige model. Når den sendes på gaden, tillader chefdesigneren sig at kigge op fra skitserne til fremtidens modeller, han allerede er i gang med, for at nyde øjeblikket. ”Siden jeg var helt lille, har jeg drømt om at lave biler. Det kan lyde banalt, men en af mine største motivationsfaktorer er at se de biler, vi har designet, køre på vejene. Det giver mig lyst til at skabe noget nyt.”

Fra Dossier nr. 6, januar 2018.