Philip Battin

om at designe for Google

Den 32-årige dansker Philip Battin leder som design manager i Google et team, der fokuserer på strategisk design og konceptudvikling af nye fysiske produkter. Men hvorfor er søgemaskinen overhovedet begyndt at udvikle effekter som telefoner og højttalere?

JEG ER UDDANNET FRA Kunstakademiets Designskole i 2012, og efter blandt andet at have arbejdet som artdirector hos Norse Projects og designer hos Kontrapunkt besluttede min daværende kæreste og nuværende kone og jeg os for at læse videre. Hun blev optaget på kunstakademiet i Haag, og jeg begyndte på en master i strategisk produktdesign på TU Delft uden for Rotterdam. Da jeg skulle skrive mit speciale om, hvordan design kan være med til at drive udviklingen af innovative produkter, tog jeg kontakt til Google X, virksomhedens innovationslab, som på det tidspunkt var gået i gang med at skabe selvkørende biler blandt flere andre ting.

Jeg endte med at få tilbudt job i Googles designafdeling, og jeg var super heldig at komme med på holdet i lige præcis 2013, hvor Google var i gang med at færdigudvikle sit første fysiske produkt nogensinde, nemlig Google Glass. Det var faktisk slet ikke givet, at det skulle ende som en brille. Vi diskuterede meget, hvad det her overhovedet var? Var det en hat? Et pandebånd? Var det et par briller? Eller var det noget helt nyt, som ikke havde fået sin form endnu? Vi havde den tankegang til at starte med, at vi skulle signalere innovation i designet, for det er jo det, Google handler om. Vi skulle udstråle fremtiden, men vi har også lært, at vi bliver nødt til at bygge bro til noget velkendt, når vi lancerer et produkt, folk ikke kender, og derfor blev beslutningen, at et af verdens første augmented reality-produkter (en teknologi, der kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data, red.) blev udformet som noget så velkendt som et par briller.

Dengang var vi et team på fem mand. Vi var håndplukket fra hele verden, og der var en stemning af, at alt kunne lade sig gøre. Vi var ligesom i gang med at lave en selvkørende bil … Haha … Nu er vi 200 designere, som udvikler Googles fysiske produkter, telefoner, højttalere, VR-headsets og lignende. Vores udgangspunkt er, at teknologiverdenen længe har været et kedeligt sted at være designer, for alt er stort set sort plastik eller børstet aluminium, og dengang alle havde et hi-fi-anlæg, var det sort og så grimt, at man gemte det væk i et eller andet kabinet. Men det sjove er, at ting som tv-apparater og højttalere i midten af 1900-tallet var lavet af træ og blev betragtet som møbler, som var håndlavede af snedkere. Vi ville gerne tilbage til den tankegang, og vi besluttede os for at tænke på os selv som et livsstilsbrand frem for et teknologibrand. Vi bruger andre materialer og andre farver end vores konkurrenter. Vi har også hyret en anden type talent til teamet … Folk, der har arbejdet i møbelfirmaer, folk, der har været med til at designe biler og tøj.

Philip Battin er fotograferet på tagterrassen på Hotel Danmark i København. Han arbejder for Google i Silicon Valley og bor med sin kone og deres søn i Oakland, Californien. Battin, der desuden er juryformand for INDEX Award, verdens største designpris, anbefaler følgende magasiner, podcasts og blogs, hvis du vil holde dig orienteret om design i techverdenen: 99% Invisible, Dezeen, Freakonomics, Stratechery, Sight Unseen og LS:N Global.

Skjorte, Boss, 1.099 kr.
T-shirt, Aiayu, 450 kr.
Bukser, Boss, 1.499 kr.
Sko, Puma, 649 kr.

I TECHVERDENEN ER DET et must at besøge Consumer Electronics Show i Las Vegas hvert år i januar. Det er der, alle teknologifirmaer viser deres nye ting frem. Men vi er nærmest blevet forbudt af vores ledelse at tage til den messe, for det er bare en masse visuel støj, og vi ville blive tilskyndet til at træffe de forkerte valg. Vi tager i stedet til Design Week Mexico i Mexico City, NYCxDESIGN i New York og Salone del Mobile i Milano, hvor vi bliver inspireret af en anden æstetik. Vores team har været i Milano hvert år i de seneste fem-seks år, og i de seneste to år har vi haft vores egen udstilling. I år lavede vi vores udstilling sammen med det danske møbelbrand Muuto, og forrige år samarbejdede vi med den hollandske designer Li Edelkoort. Hun er trendforecaster og arbejder sammen med brands som Prada og Uniqlo foruden Google.

Vi har tre ord, som går igen, når vi definerer vores design-æstetik: De er human, optimistic og bold. Vi har runde former, bruger farver og står ved, at vi skiller os ud. Google er jo et farverigt brand generelt … Vi har en rutsjebane på kontoret, gule cykler på vores campus og en hjemmeside, hvor logoet ser forskelligt ud fra dag til dag. I 2017 lancerede vi en telefon, der var laksefarvet, og en højttaler, Google Home, som var intens rød og dækket af et melangestof, som normalt bliver brugt til sofaer, de steder, der normalt ville have været plastik. Der var ikke noget lignende på markedet på det tidspunkt. Det var en af de første gange, man kunne se, at vi fik vores inspiration fra andre steder end techverdenen.

Google går også rigtig meget op i at være et helpful brand. Vi vil gerne hjælpe folk på en eller anden måde. Det var sådan, det hele begyndte for 20 år siden … Med en søgemaskine, der kunne give folk informationer om hvad som helst. Jeg er stolt af mit bidrag til Google Glass I, hvor jeg var med til at designe den kollektion af briller, man kunne koble på computerdelen, og Google Glass II, som jeg var med til at lave fra start, selv om brillerne endte et andet sted på markedet, end vi havde tænkt. Hvor Glass I var tiltænkt almindelige mennesker, er Glass II målrettet for eksempel læger og andre professionelle, der har behov for at indhente informationer, mens de arbejder … Et lidt mere kommercielt produkt, jeg er stolt af at have været med til at lave, er Google Home Mini-højttaleren, som vi lancerede for to år siden.

Det hele går op i en højere enhed for mig, når vores produkter gør en forskel for den måde, folk lever på. Der er grunden til, at Google nu laver fysiske produkter. Nogle gange vores produkter også mere, end vi selv troede. Vi ved, at børn med autisme bruger Glass til at aflæse andres ansigtsudtryk. Vores Google Home-højttaler, som jeg har været med til at designe, er unik, fordi du kan styre den med din stemme. Du kan bede den om at spille Justin Timberlake, tage tid på kogningen af dit æg eller fortælle dig, hvordan vejret bliver. Vi har så også fundet ud af, at højttaleren er populær blandt kørestolsbrugere, som bruger den til at slukke for lyset eller for kaffemaskinen, fordi de ikke kan nå kontakterne. Vi har opbygget et økosystem, så højttaleren via wi-fi kan tale med og styre andre produkter, men lige præcis dette scenarie var der ingen af os, der havde set for os, da vi lavede højttaleren. Og det er jo fantastisk, når et af dine produkter kan meget mere for flere mennesker, end du troede.

Fra Dossier nr. 15, oktober-november 2019.