SIGNE LEICK JENSEN og MORTEN KAUFMANN

Filmproducere og ejere, Toolbox Film, 44 og 56 år

Det begyndte egentlig med, at Anders W. Berthelsen havde læst en bog. Ikke at det skal fremstå som en 100-års-hændelse, at den danske skuespiller engagerede sig i litteratur, men han havde læst en helt særlig bog, som han havde en klar idé om, at filmproducerne Signe Leick Jensen og Morten Kaufmann, makkerparret bag Toolbox Film, også ville finde interessant ud over det sædvanlige. Bogen var ’Ser du månen, Daniel’, og her i efteråret, fire år efter Berthelsens anbefaling, er Puk Damsgårds beretning om fotografen Daniel Rye, der blev holdt i fangenskab af Islamisk Stat i Syrien i 398 dage hen over 2013 og 2014, blevet til en biograffilm. Esben Smed spiller titelrollen som Rye, mens Anders W. Berthelsen ikke bare fortolker karakteren som gidselforhandleren Arthur, men også figurerer i rulleteksterne som medinstruktør. ”Anders W. er en god ven af huset. Jeg tror, vi på det tidspunkt havde lavet tre-fire film sammen, og vi talte om, hvad fremtiden skulle bringe. Det var en drøm for ham, at han også skulle prøve kræfter med at instruere, og han havde gået og ledt lidt efter det rette projekt. Det projekt havde han fundet nu, mente han,” fortæller Morten Kaufmann, der fremskaffede et eksemplar af ’Ser du månen, Daniel’ og læste den i den følgende weekend. Signe Leick Jensen, Kaufmanns partner i producerensemblet i Kødbyen, strøg samtidig igennem bogen på en bustur til Berlin. De måtte give Anders W. Berthelsen ret: Det var en fantastisk bog, og historien kunne blive en lige så fantastisk spillefilm. ”Den er jo helt basalt bare spændende. Det er et drama, der banker derudad. Både helt thrilleragtigt i forhold til, om Daniel slipper fri, og også i det spor, der handler om, hvilke frustrationer og dilemmaer familien går igennem. Og så er der den lidt mystiske Arthur, som er på en hemmelig mission for at forhandle folk ud af kidnapninger, og som rejser med to millioner euro i håndbagagen. Det er en historie, der har det hele,” siger hun.

Signe Leick Jensen og Morten Kaufmann er som producere altid dem, der i et virvar af statslige og regionale filmstøtteordninger, aftaler med indspilningsstudier og distributionsselskaber, forhandlinger om tv-rettigheder, hensyn til skuespilleres kalendere, luner og agenter, for ikke at tale om agenternes luner, samt alle mulige andre tænkelige og utænkelige praktiske forhold får det hele til at ske. De har ryddet alle praktiske udfordringer af vejen fra Anders W. Berthelsens henvendelse til gallapremieren. Første skridt i tilfældet ’Ser du månen, Daniel’ var at tage kontakt til bogens forfatter, DR’s mellemøstkorrespondent, Puk Damsgård. Var filmrettighederne overhovedet til salg? ”Det hele faldt på plads meget hurtigt. Vi havde et første møde med Puk, kort tid efter at vi havde læst bogen, og derefter et møde, hvor også Daniel og Arthur deltog. Vi har i det hele taget været i tæt kontakt med de tre i hele forløbet, for Puk har fået Daniel og hans familie til at åbne sig i bogen, og det har været meget vigtigt for os at værne om den respekt og tillid, de havde bygget op. Omvendt har vi jo også skullet lave om på bogens forløb for at få det bedste filmiske drama, og det har de haft stor forståelse for,” fortæller Signe Leick Jensen. ”Det er en kæmpe glæde for os, at Daniel er glad for filmen, at Puk er glad for filmen, at Daniels familie er glad for filmen, at Foleys familie (den amerikanske journalist James Foley, der som en af Daniel Ryes medfanger endte med at blive halshugget, red.), som også har set den, er glad for filmen. Samtidig med at vi selv synes, at vi har fået lavet en rigtig god film. At vi sammen med Niels Arden Oplev og Anders har fundet den balance mellem, at vi har lavet et rigtig godt filmisk drama, og at de virkelige personer kan se sig selv i det, er vi meget stolte af.”

Signe Leick Jensen og Morten Kaufmann har i Toolbox Film tidligere i år produceret familiefilmen ‘Hacker’, mens optagelserne til animationsserien ’Min lille hund Mester’, baseret på Thomas Windings bøger, og præproduktionen på ’Shorta’, en politifilm af spillefilmsdebutanterne Anders Ølholm og Frederik Hviid, er i fuld gang.

Morten Kaufmann:
Langærmet T-shirt, Mads Nørgaard, 270 kr.
T-shirt, PS af Paul Smith, 430 kr.
Bukser, PS af Paul Smith, 1.070 kr.

Signe Leick Jensen:
Skjorte, Rabens Saloner, 850 kr.
Bukser, Rabens Saloner, 1.400 kr.
Armbånd, Georg Jensen, 2.450 kr.
Ring, Georg Jensen, 1.900 kr.

Producerduoen stiftede Toolbox Film i marts 2011, efter at de hver især havde gjort karriere i andre filmselskaber. Signe Leick Jensen har været lineproducer eller producer på film som ’Manderlay’ og ’Direktøren for det hele’ (begge af Lars von Trier) og ’Superclásico’ (Ole Christian Madsen) – Morten Kaufmann på film som ’Festen’ (Thomas Vinterberg), ’Mifunes sidste sang’ (Søren Kragh-Jacobsen) og ’Nordkraft’ (Ole Christian Madsen). Når de beskriver rollefordelingen, er Leick Jensen den med det store overblik, og Kaufmann er manden, der har sans for detaljerne. ”I begyndelsen af et nyt projekt tænker man altid: Hvordan i alverden får vi alle disse ender til at mødes? Hvordan får vi alle disse detaljer til at falde på plads? Men langsomt maser man sig frem og igennem udfordringerne, og til sidst står man med en film,” siger Morten Kaufmann. Foruden investeringen i at finde balancen mellem respekten for de virkelige hovedpersoners personlige historier og kravene til den store biograffilm har en af opgaverne med ’Ser du månen, Daniel’ ifølge Kaufmann været, at filmen af forskellige hensyn har skullet optages i fire forskellige lande. Scenerne med Daniel Ryes familie blev indspillet i Danmark, mens James Foleys begravelse fandt sted i Rochester, New Hampshire, USA, hvor journalisten også i virkeligheden blev stedt til hvile. Forløbet i fangehullerne er optaget i kulisser i Sverige, mens de øvrige scener i Syrien var henlagt til Jordan. ”Det var en udfordring, at vi i oktober optog i fangehullerne i Sverige. Og at de samme skuespillere skulle se ligesådan ud, når vi optog uden for fangehullerne i januar i Jordan. Det holdt mig søvnløs. Vi skulle samle skuespillere fra Danmark, USA, England, Frankrig og Sverige i to omgange … Lige pludselig kunne de få tilbudt en eller anden stor serie, hvor de måske skulle skifte udseende. Ville de i det hele taget dukke op i januar, eller ville de løbe fra kontrakten? Den slags kan man godt få lidt ondt i maven over. Alle holdt deres aftaler, og man kan ikke se forskel på de personer, der løber ud af et rum i Sverige og lander på en gang i Jordan. Det kan man ikke se,” fortæller Morten Kaufmann. ”Når sådan noget lykkes, er det jo det mest fantastiske … Det er det, der er benzinen for os producere. At få alt det her til at falde på plads …”

Fra Dossier nr. 15, oktober-november 2019.