AMALIE RØGE HOVE

Designer, stifter af A. Roege Hove, 29 år

Amalie Røge Hove var til en af sine afsluttende eksamener på Kunstakademiets Designskole, da censoren stillede hende et spørgsmål, hun var blevet mødt med mange gange før. Præsenteret med hendes afgangsprojekt, som udelukkende bestod af strik, spurgte han hende lidt forundret – og måske en kende skeptisk – om hun havde tænkt sig at starte et mærke, der ikke arbejdede med andre materialer end strik. Dengang tøvede Amalie Røge Hove måske et par sekunder, inden hun svarede, men i dag – seks kollektioner, syv ansatte og adskillige talentpriser siden – er der ingen tvivl. “Da jeg startede, var det lidt tilfældigt, og jeg ville bare udforske det og se, hvor langt jeg kunne tage det. Men nu er det sindssygt vigtigt for mig, at jeg kun arbejder med strik. Der er stadig folk, der siger, at det ikke er et fuldt mærke, men jeg insisterer på at se, hvor længe jeg kan blive ved med at fortsætte det her,” siger Amalie Røge Hove, som er indehaver af mærket A. Roege Hove.

Indtil videre ser der ikke ud til at være nogen grænse for, hvor langt Amalie Røge Hove kan tage strikken, for jo mere, hun arbejder med strik, jo mere uudtømmelig en inspirationskilde er den for hende. Og hun har for længst bevist overfor censoren – og sig selv – at man kan basere et brand på ét enkelt materiale. “Jeg har så mange idéer til min næste kollektion. Det er slet ikke svært at lave flere.”

Amalie Røge Hoves rejse mod at blive designer startede, da hun efter gymnasiet flyttede alene til London for at tage nogle kurser på designskolen Central Saint Martins. Hun havde altid beskæftiget sig med at sy, måske fordi hendes mor er uddannet håndarbejdslærer, men hun var ikke sikker på, om interessen var stærk nok til at bære en fremtidig karriere i en hård branche. “Jeg tog alene afsted og søgte et eller andet, jeg ikke helt vidste, hvad var, men siden jeg begyndte på Central Saint Martins, har jeg ikke været i tvivl. Det, at være et sted, hvor de andre elever interesserede sig for det samme som mig og var dygtige til det, ændrede alt,” fortæller hun. 

Efter London havde blæst tvivlen bort, søgte Amalie Røge Hove ind på Designskolen på Det Kongelige Kunstakademi, men hun fik afslag. Til at starte med følte hun sig slået ud, men så startede hun med at læse tekstildesign i stedet. Og selvom hun siden kom ind på Kunstakademiets Designskole og skiftede uddannelse, så var det i mødet mellem tekstil og design, hun fandt sit kald. “Normalt er der nogle, der designer tekstilet, og andre, der designer tøjet, men jeg vil designe begge ting. Det var vigtigt for mig at finde ud af,” fortæller 29-årige Amalie Røge Hove.

På tekstildesign-uddannelsen nørdede hun med tekstiler og arbejdede med broderi, at væve og at trykke. Skolens strikkemaskine havde dog en særlig tiltrækningskræft på hende. Da hun et år efter startede på Kunstakademiet var hun ikke i tvivl om, at det var den, hun ville dedikere sin studietid til. “Strikkemaskinen passer perfekt til mit temperament. På den kunne jeg arbejde uden at skitsere, hvilket jeg aldrig har brudt mig om. I stedet kan jeg visualisere det, jeg forestiller mig på maskinen, jeg kan gå direkte fra hjernen til produkt. Det var ret befriende for mig at vide, at det var den ramme, jeg ville arbejde inden for.”

Til at starte med arbejdede hun for andre brands – blandt andet Cecilie Bahnsen – og siden for sig selv. I 2019 startede hun sit eget brand, kort før hun fødte sit første barn og kort før coronapandemien lukkede verden ned. Amalie Røge Hove startede med at strikke tasker. Efter hun havde strikket 200 var hendes kæreste begyndt at blive lidt træt af, at projektet havde hovedkvarter i deres lejlighed, og samtidig var interessen udefra begyndt at vokse. Derfor investerede hun i et studie, men så gik tingene i stå. “Corona lagde en dæmper på mange ting, og selvom jeg arbejdede hårdt på at få tingene til at ske, så var der lige som aldrig noget, der bar frugt. Alle butikker og fabrikker var lukkede, og jeg kunne ikke bruge den erfaring, jeg havde med modeuger og messer fra tidlige arbejdspladser. Jeg overvejede, om det var et skodtidspunkt at starte på.”

Hun blev ved. Primært fordi hun ikke kunne komme i tanke om noget, hun hellerede ville lave. Og i slutningen af 2020 efter det muligvis værst tænkelige år for en modedesigner at starte op på, vendte tingene. “Jeg fik en ordre fra onlinebutikken Ssense, som var markant større end nogen anden ordre, jeg havde fået. Det var første gang, jeg for alvor troede på, at jeg kunne fortsætte,” fortæller Amalie Røge Hove. Fremgangen fortsatte i 2021. Udover voksende ordrer fra Ssense og andre forhandlere vandt Amalie Røge Hove Magasin Prisen for årets danske designtalent, og hun debuterede på Copenhagen Fashion Week. Det betød, at Amalie Røge Hove kunne fokusere mere på at designe og mindre på at sikre virksomhedens vækst og overlevelse – det kunne hun ansætte folk til. Hun kunne få lov til at bevise, at man sagtens kan lave en hel kollektion kun med strik. “Copenhagen Fashion Week gjorde, at folk kunne se mærket i en anden kontekst. Jeg kunne vise butikkerne, at vi skam har en hel kollektion, og så kunne folk få lov til at se tøjet i virkeligheden og ikke kun virtuelt.”

Især det sidste var afgørende. På grund af den måde, strik-tekstilet opfører sig på, kan det være svært at forestille sig hvordan en taske, en kjole eller en top tager sig ud, før den sidder på kunden. A. Røge Hoves florlette, tætsiddende strik smyger sig nemlig om kroppen og tegnes næsten i lige så høj grad af den krop, der bærer det, som af Amalie Røge Hove. Når tøjet hænger på bøjlen, skrumper det sammen, så det næsten ligner børnetøj. “Folk skriver tit til os, fordi de ikke kan finde en taske eller en top, de har set på Instagram, på vores webshop. Men som regel er det bare fordi, de ikke kan genkende produktet. Det kan se helt forskelligt ud, alt efter hvad man har i tasken, eller hvilken hudfarve eller kropstype det sidder på. Nogle gange bliver vi selv overraskede over hvilken retning det kan blive taget i, når folk styler det,” siger hun.

Amalie Røge Hove har i dag syv ansatte, og fra et lille baghus i Sølvgade arbejder de på at rykke grænserne for, hvad strik kan være. Hove er ved at sende sin sjette kollektion på gaden – og ud til de 32 forhandlere, hun har på verdensplan – og nu er hun ved at designe den næste. Hun bliver både inspireret af nye tendenser, gamle favoritter fra tidligere kollektioner, og så af de kunder, der tager hendes design i nye retninger. Mest af alt er det imidlertid håndværket selv, der får idéerne til at gnistre. “Alle snakker om, at man gerne vil bevare det gammeldags håndværk, men branchen lægger ikke op til det. På Designskolen bliver man skolet i, at man hele tiden skal åbne op og fylde på, og i modeverdenen er der en forventning om, at et mærke skal kunne udfylde en kundes behov for en hel garderobe, som skal forny sig hele tiden. Jeg synes, det er meget mere spændende at specialisere sig og at arbejde på at blive endnu bedre til at lave det, man allerede laver. Og jeg føler stadig slet ikke, at det er gået op for verden, hvad og hvor meget strik kan være.”