Anna Søndergaard

Medstifter og partner, The Footprint Firm, 47 år

I 2019 skulle Anna Søndergaard egentlig have rykket et par tiltrængte måneder ud af kalenderen, holdt ferie og kommet ned i tempo. I stedet endte hun som medstifter af The Footprint Firm, der rådgiver virksomheder om bæredygtighed og investerer i grønne startups. Sammen med en studieveninde havde hun dedikeret 15 år af sit liv på at stifte og drive modefirmaet Becksöndergaard. De var gået fra at have lager i et kælderlokale på Nørrebro med rockere som naboer til en gazellevirksomhed, der omsatte for 100 millioner kroner. I 2013 solgte de størstedelen til en svensk kapitalfond, og Anna Søndergaard blev om bord i yderligere fem år, men nu var tiden endelig til en pause. ”Min tanke var, at jeg skulle slappe af i et år og arbejde meget lidt. Men så stødte jeg ind i Jakob (Wichmann, red.), der fortalte, at han og Christian (Sparrevohn, red.) ville prøve at lave noget inden for bæredygtighed. Vi var alle tre nået til et sted i livet, hvor det gik rigtig godt. Både Jakob og Christian sad i gode jobs, og jeg kunne professionelt gøre, hvad jeg ville. Men vi endte med at mødes og fandt frem til, at vi gerne ville lave noget med et højere formål,” fortæller Anna Søndergaard.

Sammen med Jakob Wichmann og Christian Sparrevohn mødtes hun over den klassiske idéudvikling på en serviet. Alle tre havde kompetencer og erfaring med virksomhedsrådgivning, de havde arbejdet med startups og investeringer, de var gode til mennesker, og så ville de gerne udfordre måden, rådgivningsbranchen er sat op på, hvor der udbetales store bonusser, og det forventes, at alle arbejder ekstremt mange timer. Målet var at skabe en mere demokratisk arbejdsplads med en flad struktur, og hvor overskuddet gik til noget andet end individuelle bonusser. Efterhånden som de fik slidt den ene serviet op efter den anden, nåede de frem til det blueprint, der blev The Footprint Firm. ”Tanken var, at de penge, vi genererer ved rådgivning, ikke skulle udbetales til smarte tasker, store biler og dyre huse. Vi ville skære alt fra, der hed udbyttebetaling og bonusser, og vi tegnede os frem til en virksomhed, der bygger på cirkularitet. De penge, vi tjener på rådgivning af virksomheder, det offentlige og investorer til at blive mere bæredygtige, investeres i grønne startups, og så optjener vores medarbejdere ejerandele i de startups. Det lyder simpelt nu, men det tog et par servietter at komme frem til,” siger Anna Søndergaard.

The Footprint Firm hjælper blandt andet klienterne med at identificere CO 2 reduktions-initiativer, udarbejde bæredygtighedsstrategier, eller hvordan virksomheden kommercialiserer bæredygtighed. I starten frygtede de tre partnere, at markedet ikke ville forstå forretningsmodellen, at de ikke kunne tiltrække ansatte, at kunderne ikke ville bruge dem, eller at startup-scenen ikke turde satse på deres investeringer. I dag rådgiver The Footprint Firm en lang række nationale og internationale virksomheder, herunder Microsoft, Telia og kapitalfonden Polaris, de tæller 20 ansatte med flere undervejs og har til dags dato investeret i syv grønne startups. Investeringerne tæller blandt andet Planteslagterne, der laver plantebaserede alternativer til kød, og Blue Lobster, der gennem en app forbinder restauranter og private forbrugere med bæredygtige lokale kystfiskere. ”Vi er alle tre i midt til slut-40’erne, og for os er klimakrisen vor tids største udfordring. Da vi skabte Footprint, sad vi alle med følelsen af, at det her er den sidste store ting, vi kommer til at skabe i karrieren, og vi vil gerne gøre noget godt. Det er ikke, fordi vi tror, at vi alene redder verden. Det er følelsen af, at vi smider alle vores ressourcer ind i det og prøver at redde verden lidt hver dag,” siger Anna Søndergaard. ”Man kan tit føle sig utrolig lille og ubetydelig. Hvis man er til et foredrag om, at vandstandene stiger, og polerne smelter, kan man blive ramt af dødsangst og tænke, at det, vi gør, bare er en dråbe i havet. Men du kan også blive kørt over i morgen, så det føles rigtigt at bruge sin tid og hjernekapacitet på at hjælpe, facilitere og skalere, så flere kan gøre noget godt. Man må spise elefanten en lille bid ad gangen.”

De ansatte i The Footprint Firm fordeler som udgangspunkt deres uger med 3,5 dage til at rådgive virksomheder og 1,5 til at arbejde med investeringer. På rådgivningssiden har de taget finanssektorens grundprincipper til sig, hvor klart formulerede datasæt, målsætninger og kvantificering er i hovedfokus i jagten på at konkretisere en bæredygtighedssnak, der hurtigt kan blive fluffy. Det skal operationaliseres og gøres håndgribeligt. ”En af vores kæpheste er, at arbejdet med bæredygtighed skal kunne kvantificeres. Det er helt old-school finansielle dyder. Hvis du ikke kan kvantificere det, så kan du ikke måle det, og så kan du ikke skabe transparens eller sætte målsætninger, du kan blive holdt ansvarlig for. Det er stadig for tidligt at opgøre samlede resultater af vores arbejde, men jeg vil være ked af det, hvis vi om tre år kigger tilbage, og alle de projekter, vi har lavet med virksomheder, ikke har rykket sig nogen steder. Det tror jeg dog ikke sker, for målsætningerne bliver lavet i samarbejde med virksomhederne selv, og de arbejder virkelig seriøst med agendaen.”

Kulturen hos The Footprint Firm er klar, de ansatte skal act as an owner. Når de møder på arbejde, er det ikke som en ansat, men som medejer af firmaet, fortæller Anna Søndergaard.

Jakke, Zadig & Voltaire, 3.700 kr.
Bukser, Rabens Saloner, 1.100 kr.
Støvler, Rabens Saloner, 2.250 kr.

Hvis verdenssamfundet skal nå de klimamålsætninger og -forpligtelser, der er sat, skal der kunne tjenes penge på at være bæredygtig, mener Anna Søndergaard. ”Det er måske et grimt ord, men jeg er kapitalist. Jeg tror på markedskræfterne, og de er pludselig begyndt at skubbe i en mere bæredygtig retning. Det er svært at lave en global turnaround, hvis det ikke hænger sammen økonomisk. Omvendt hvis vi ikke gør det, så har det nogle ekstremt store konsekvenser. Eksempelvis klimaflygtninge, der må flygte på grund af tørke eller oversvømmelser. Det bliver et kæmpe problem, hvis vi ikke gør noget, og økonomien bliver nødt til at være en del af det.”

For nylig var der en klog kvinde, der sagde ‘follow the good people’ til Anna Søndergaard, og det indrammer det mantra, hun har levet efter gennem hele sin iværksætterkarriere. Hun har været drevet af de mennesker, hun har mødt, og den energi, hun har mærket i dem. Sådan var det i Becksöndergaard. Og det samme skete, da hun sad med Jakob Wichmann og Christian Sparrevohn rundt om en stak servietter. ”Kigger jeg tilbage, så er det ikke, fordi jeg har formuleret formålet eller ideen først, når jeg har været med til at starte noget. Det har altid været relationer, der har gjort, at jeg er endt de steder, jeg er. Jeg har gode antenner med hensyn til andre mennesker, til at forstå dem og ikke være bange for dem, der tænker anderledes end mig. Da jeg mødte Jakob og Christian, fik jeg den berømte FOMO – jeg var nødt til at lave det her projekt med dem. Jeg havde ellers virkelig forsvoret, at jeg skulle starte noget fra bunden igen,” siger Anna Søndergaard.

Derfor er det også med enorm stolthed, at hun kigger rundt i kontoret på Hauser Plads i København og ser medarbejdere, der lægger deres hjerteblod i projektet, selv om de ifølge Anna Søndergaard kunne få en bedre løn hos en klassisk konsulentvirksomhed. Hendes personlige mål for The Footprint Firm er at sætte så stort et aftryk som muligt. Også når de tre originale stiftere er ude af billedet. ”The Footprint Firm er større end os stiftere. Jeg ser det som starten på en bevægelse. Der er noget kommerciel aktivisme i projektet. Om mange år håber jeg, at jeg kan se på firmaet udefra og være stolt af, at det stadig eksisterer, at det til stadighed skaber mere impact og har holdt fast i de værdier og den faglige stolthed, som vi har grundlagt det på.”

Fra Dossier nr. 25, juli-august 2021.

Læs også: