ADAM KATZ SINDING

Fotograf

Når amerikanske Adam Katz Sinding er til modeuger, og det er han tit, står han ikke foran udgangen til de store shows som mange andre streetstyle-fotografer. Han forsøger ikke at fange de kønneste piger eller de mest kendte ansigter i søgeren på sit kamera, og i modsætning til mange af hans kollegaer er det heller ikke stilige outfits, han fokuserer på. Faktisk er hans Instagram-feed fyldt med portrætter, hvor kun personernes nøgne ansigter er afbildet. Han vil hellere vandre rundt i modebyernes gader eller forsøge at komme backstage end stå i kø med sine kollegaer. Og det er de små mærkers show snarere end de store, han stiller skarpt på. Det, han er på jagt efter, er modeverdenens bagside og frontløbere, ikke dens etablerede succeser. ”Jeg er ligeglad med de store brands, jeg vil hellere finde folk at portrættere til shows hos små herretøjsmærker, der går konkurs efter et år. Det handler om at være en slags vejviser, at finkæmme modeugerne og udvælge de mennesker, der faktisk er interessante, og at ignorere resten,” fortæller Adam Katz Sinding fra lufthavnen i Paris, hvor han netop er landet for at skyde streetstyle-billeder fra mændenes modeuge til et magasin som for eksempel W Magazine og egne sociale medier og bogprojekter.

Læs også:

Adam Katz Sindings tilgang til fotografi har sikret ham knap 470.000 følgere på Instagram, samarbejder med nogle af verdens mest indflydelsesrige brands og, i medier som Forbes, kælenavnet ’kultfotograf’. Det begyndte i 2003, da han flyttede fra USA’s vestkyst til Paris og startede bloggen Le 21ème. Navnet henviser til Paris’ 20 arrondissementer og det ikkeeksisterende 21. arrondissement, hvor han tager parisisk æstetik til ekstremer. Adam Katz Sinding har siden sagt, at han syntes, det var et fjollet navn, men han troede heller ikke, at det ville vare ved. Da han begyndte at fotografere som ung i Seattle, var det arkitektur og ikke mennesker, der interesserede ham, og først da han tilfældigvis bad en af sine venner om at stille sig op foran kameraet, så han kunne justere lysindfaldet, begyndte han at interessere sig for portrætter. I Paris tog han billeder af folk i spændende outfits, fordi han følte, han havde brug for en grund til at tage billeder af fremmede. Le 21ème voksede, i takt med at Katz Sindings stil blev mere sikker. Samtidig afspejlede Adam Katz Sindings professionelle udvikling branchens: Influencer-markedet og streetstyle-fotografiet eksploderede, og det fik amerikaneren til at beslutte, at han ville portrættere modeverdenen, ikke bare folks outfits. ”For mig har det aldrig handlet om at finde kønne piger på gaden, men mere at forsøge at fange de mere abstrakte øjeblikke, der opstår i løbet af en modeuge, for at vise, hvordan modeverdenen føles. Det handler om det, ikke at tage billeder af folk i tåbeligt tøj på vej til eller fra modeshows,” siger han. ”Da der kom flere fotografer og influencere, så blev det mindre og mindre nødvendigt at skyde de samme mennesker og markedsføre de samme outfits som alle andre fotografer. Det er ikke bare uinteressant, det opfordrer også til forbrugerisme ved at fortælle folk, at de skal klæde sig anderledes og købe mere tøj.”

T-shirt, Satisfy Running, 750 kr.
Shorts, And Wander, 2.150 kr.
Badesandaler, Adidas, 150 kr.
Ur, Garmin, 7.099 kr.

I takt med at branchen begyndte at arbejde mere professionelt med influencere – som eksempelvis kan blive betalt for at have et bestemt sæt tøj på fra et modehus, når de tropper op til dets show – er der kommet nye udfordringer for streetstyle-fotograferne. De skal kunne gennemskue, hvem der faktisk går klædt efter deres personlige stil, og hvem der er blevet betalt for at møde op i et udvalgt outfit. ”Det er blevet en hel del mere kedeligt, en hel del mere fake, og så er der meget færre individer, som faktisk er klædt ærligt. Men det er faktisk ret nemt at spotte, for hvis man ser en kvinde, der udelukkende har Balenciaga på den ene dag og så udelukkende går i Hermès den næste, så ved man, at det er aftalt. Det gør det så meget desto mere spændende, når man skal finde de mennesker, der faktisk er anderledes og har deres helt egen stil,” siger Adam Katz Sinding.

Han er flyttet til København, hvor han netop har købt en lejlighed på Nørrebro, men han tilbringer størstedelen af sin tid i storbyer verden over – fra New York og Paris til Tbilisi – til modeuger med et kamera over skulderen. Modebranchen vokser, økonomisk og geografisk, og ofte er det i mere ukendte modebyer, hvor samarbejdet mellem brands og influencere ikke er lige så professionaliseret, at han finder de mest interessante mennesker. Adam Katz Sinding fortæller, at han forsøger at forblive naiv, fordi han ved, at det ville gøre ham desillusioneret at vide, hvor store beløb der skifter hænder, og hvor mange gaver der bliver givet, i modeverdenen. Men det gør ham vred, at folk tager imod betaling for at troppe op i bestemte outfits. Han synes, det undergraver den del af modeverdenens eksistensgrundlag, som ikke handler om penge, men om æstetik. ”Hele formålet med mode er, at du kan kommunikere, hvem du er, uden at bruge ord. Man skal ikke misbruge den nonverbale kommunikationskanal for at fortælle folk, at de kun kan få sig en identitet ved at shoppe sig til den. Det er forkert, men først og fremmest er det fucking kedeligt. Det er ikke det, mode handler om.”

Fra Dossier nr. 14, august-september 2019

Læs også: