MARK KENLY DOMINO TAN

Designer, ejer af Mark Kenly Domino Tan, 34 år

I en alder af 34 har Mark Kenly Domino Tan allerede 24 års erfaring som skrædder og designer. Hans historie er skåret i noget eventyrligt stof: Det er historien om en af dansk modeindustris wonderkids, der voksede op på en tankstation i Ry, syede sine første kjoler som 10-årig, og to år senere solgte en af sine kreationer til tidligere Prinsesse Alexandra. Når Mark Tans fortælling bliver skrevet, står særligt salget af kjolen til Alexandra som blikfanget. Selv giver han ikke meget for selve transaktionen. Som søn af en kinesisk far og dansk mor, opvokset i midten af Jylland, satte mødet med prinsessen sig mere fast kva genkendeligheden i hendes etnicitet. Mark Tans blandede baggrund og mixet af de to kulturer, kommer til udtryk i hans eponyme brand. “Min æstetik har rødder i mit levede liv og mine forældres forskellige kulturer. Den asiatiske kultur træder klart mest frem i forhold til min farmor. Hun havde én type kimono, som hun fik lavet i forskellige materialer. Fra hendes kimono har jeg videreført et blomstermotiv, der går igen i flere af mine styles. På samme måde har jeg taget det at have en uniform med mig. Mit tøj hænger i sæt, og jeg gider ikke bruge mere end otte sekunder på at tænke over, hvad jeg skal have på om morgenen,” fortæller Mark Tan.

Han beskriver forældrene som entreprenante og gode til at inkludere både ham og broren, når de søsatte nye projekter ved siden af tankstationen — brødrene har blandt andet hjulpet til ved istandsættelsen af huse. Det er også fra dem, at han har sin arbejdsmorale og gåpåmod. Da han var 16, rejste han ud i verden for at udvikle sit håndværk som skrædder. Han arbejdede i en periode for de internationale modehuse Dior, Balenciaga og Alexander McQueen. I 2014 lancerede hans sit tøjmærke under eget navn. Den første kollektion var en eksplosion af eventyrlysten kreativitet, der kom til udtryk i materialevalg. “Tøjet har udviklet sig i takt med, at jeg har udviklet mig. Det afspejler min personlige rejse. Inden jeg startede mit mærke, havde jeg blandt andet været hos Dior, på skole i Kolding og Royal College of Art i London, hvor mit arbejde var underlagt en masse restraints. Hos Dior var jeg i et klassisk hus og skulle arbejde på en bestemt måde. Så da jeg endelig frigav mit eget mærke, var det klart mere skørt, end det er nu. Jeg havde større behov for at udforske, hvad man kunne skabe indenfor min ramme,” siger han.

Den kollektion han viser under den københavnske modeuge, afspejler som altid, hvad der sker omkring Mark Tan. Uden han siger det direkte, får man fornemmelsen af, at pandemien og nedlukningen har inspireret den nye kollektion. Sæsonens moodboard har blandt andet været domineret af gamle fotografier af den amerikanske modernistiske maler Georgia O’Keeffe, kendt for sin ofte abstrakte skildring af landskaber, blomster og New York. Mark Tan beskriver kunstneren som en visuel prototype på, hvad han definerer som brandets typiske kvinde. “I den nye kollektion er der en kompleksitet af stramhed og minimalisme, der adskiller sig fra sidste sæsons, hvor alt var omskifteligt og mine designs var fokuserede på funktionalitet. Det fokus slipper jeg lidt igen, og det giver plads til raffinerede detaljer, der drager referencer til couture. Min baggrund som skrædder gør, at jeg altid begynder med håndværket. Der er ikke ét koncept eller én overordnet idé. Det handler om at få de enkelte styles til at træde frem i en sammenhæng, få dem til at arbejde smukt sammen og skabe en fælles fortælling gennem dem. Fortællingen træder frem i valget af materialer og farver. Derudover arbejder jeg også meget med at udviske grænserne mellem de klassiske garderober for herre og damer.”

Mark Tans arbejdsproces starter et relativt utraditionelt sted. Inden han begynder på en ny kollektion, indsamler han nemlig data fra den foregående. Han gennemgår alt, de har solgt og laver farveanalyser. Dataen giver ham en ramme, han kan slippe sin kreativitet løs inden for. “Hvis vi har solgt alt i sort, er jeg påpasselig med at gå den vej igen. Det handler om konstant at stimulere markedet lidt anderledes og skabe en forskel i flowet, så alt ikke er én bestemt farve. For mig handler det at designe også om at finde en relevans i markedet. I en tid, hvor vi skal være bedre til at forstå konsekvenserne af at være en producerende virksomhed, er det vigtigt at tage stilling til, hvordan man tærer på ressourcerne i produktionen, og om markedet er interesseret. Det nytter ikke, at man bare skyder 3000 lyserøde T-shirts afsted. Hvis det skal give mening at skabe tøj, så er belastningen på miljøet et vigtigt aspekt at have med.”

Mark Tan er kendt for at gøre meget ud i af den lokation, han viser på under modeugen. Tidligere har han vist på Frederiksberg Rådhus, og i år har han i sidste øjeblik formået at få lov at fremvise på Statens Museum for Kunst i den afdeling, der huser den moderne samling. Det er et sted, hvor han ofte ender for at finde inspiration. “Personligt er det afgørende, hvilken oplevelse man inviterer til, når man stabler et modeshow på benene. Tøjet må tale sin egen historie, og så er det min opgave at bakke det op. Mit mål med liveoplevelsen er at vise rum på en ny måde og bruge rum, man normalt ikke bevæger sig i. Efter min mening, er der mangesmukke steder, der ikke bliver brugt hensynsfuldt, eller på en måde hvor deres skønhed ikke kommer til udtryk. Lokalet på Frederiksberg Rådhus blev normalt brugt til valgmøder med plast klapborde og grønne valgbokse. Det lignede noget fra Sovjetunionen, så det var fantastisk at cleane det op og give det sin berettigelse som rum.”

Læs også: