Martin Krasnik

Chefredaktør, Weekendavisen

Martin Krasniks forhold til den avis, han er chefredaktør på, har nærmest karakter af en forelskelse. Han begyndte at abonnere på den, da han flyttede hjemmefra, men havde læst den, siden han var teenager, hvor han gik til den på ”en ret grådig måde” og følte, han kendte skribenterne personligt, selv om han aldrig havde mødt dem. ”Jeg har altid haft et forhold til Weekendavisen, først som ung læser og derefter som genstand for mine allerhedeste drømme om at blive journalist. Jeg vidste, jeg ville være journalist, og jeg vidste, jeg ville arbejde på Weekendavisen. Det var ligesom at være forelsket i en kvinde og have som mål at få hende, det har alle jo prøvet. Dét ville jeg. Jeg ville have dén avis. Jeg ville den så meget, og intet måtte stå i vejen for det,” siger han.

Nu, hvor han så har den, er der mange ting, der overvælder ham, for ansvaret er stort, og det er, som han siger, anstrengende med alle de møder, han kræves at gå til. Alt det, der ikke handler om at skrive og redigere, altså planlægning, strategi, annoncesalg og så videre, finder han vildt spændende, men han kan med sindsro sige, at han endnu ikke ved, om det er noget, han er god til. Det vil vise sig.

Blazer, A.P.C, 3.200 kr.
Chinos, Norse Projects, 1.000 kr.
Strik, Norse Projects, 1.600 kr.
Sko, Puma, 650 kr.
Sokker, Martin Krasniks egne.

”Som chefredaktør skal man være meget opmærksom på, hvorfor man blev journalist. Jeg blev journalist, fordi jeg havde et fuldstændigt brændende, lidenskabeligt behov for at meddele mig på skrift. Jeg blev ikke journalist for at gå til strategimøder, og det skal jeg minde mig selv om, både for min egen skyld og for læsernes skyld,” siger han. ”Den eneste måde, man virkelig kan lede journalister på, er ved at udtrykke høje ambitioner på deres vegne: Her skriver vi godt, her tænker vi godt, her arbejder vi originalt, og her giver vi den eddermame en skalle. Den bedste måde at sætte et eksempel for journalister er ikke at lave flotte Powerpoints og holde oplæg om økonomien. Det bedste, man kan gøre, er at give de bedste skribenter gode arbejdsforhold og så selv skrive godt. Det er ikke noget, jeg selv har fundet på, det er noget, Herbert Pundik (tidligere chefredaktør på Politiken, red.) har sagt til mig flere gange.”

Weekendavisens læsertal stiger, en tredjedel af læserne er unge, og Martin Krasnik tilskriver avisens succes, i en tid hvor bladdød ellers er den herskende historie, at man har holdt fast i nogle helt fundamentale dyder. ”Vi har gjort noget andet end de fleste andre aviser i verden. Vi har holdt fokus fuldstændigt køligt på vores kerne. På at gode, begavede journalister skriver til vores læsere,” siger han. ”Alt muligt med at opfinde nye formater og digitalisere os ud af krisen, det har vi ikke gjort. Vi har holdt fast i vores produkt, og det har været en klog stædighed.”

Fra Dossier nr. 4, september 2017.

Læs også: