Rasmus Larsson

Grundlægger, direktør og kreativ leder, Design By Us

Rasmus Larssons designfirma Design By Us, som han grundlagde i 1999, har været omtalt i flere anerkendte magasiner som Wallpaper og Elle Decor og blev i 2006 af Times Magazine listet som et af de 10 mest succesfulde designfirmaer i verden. Det er til trods for, at han efter egen bedste vurdering nok fik Danmarks laveste gennemsnit til sin studentereksamen i 1990 med lige præcis 0,1 over, hvad der var påkrævet for at bestå. ”Så jeg vidste jo godt, at jeg ikke ligefrem skulle studere på den klassiske måde, for jeg var tydeligvis ikke særlig boglig. Til gengæld var jeg meget optaget af at skabe noget,” siger Rasmus Larsson.

Når det alligevel er lykkedes at drive det så langt, skyldes det, at arbejdet med møbeldesign i virkeligheden har været en livslang proces. Hans far, der var uddannet smed og lavede rustfri stålmøbler til hospitalsvæsenet, stod tit i sit værksted, og allerede i folkeskoleårene begyndte Rasmus Larsson selv at eksperimentere. ”Jeg kunne tidligt både male, svejse, skære med laser i plasmaskærejern og lavede alt muligt til mit værelse. Jernmøbler, jernlamper, kommoder i træ, you name it. Så jeg lærte en masse ting the hard way, kan man sige.”

Det var også på de kreative kundskaber, at han senere kom ind på kvote 2 på Designskolen, og allerede et halvt år før han blev færdig, var der kløe i skabertrangen. Han splejsede til et gammelt, nedslidt maskinværksted i Nordvest med sin svigermor og hendes bror, spulede hele lortet ned, sprayede alting hvidt og døbte sit nystartede designfirma: Design By Us. Lige fra begyndelsen har han haft øje på modebranchen, når han har skullet hente inspiration til nye design. ”De har altid været to-tre år forud for møbelindustrien, så jeg opfatter det sådan, at hvis du kan afkode tendenserne der, vil du være på forkant. Fra start byggede vi vores brand op med direkte paralleller til modebranchen. Vi opdelte vores design i classic, fashion og luxury. Hvis noget overlevede fashion i to år, blev det classic, mens luxury skulle skabe opmærksomhed i pressen.”

Blazer, Norse Projects, 2.800 kr.
Skjorte, Norse Projects, 800 kr.
Bukser, Closed, 1.700 kr.

Flere af Rasmus Larssons første jobs var også at indrette modebutikker, bl.a. Miss Sixty, da de kom til Danmark. Hver gang Design By Us havde lavet indretninger til butikker og messer, udviklede de nye lamper, som de efterfølgende kunne sætte i produktion, og på den måde kom der gang i salgsdelen, der i dag er den bærende i firmaet. Deres mest populære design er lampen Vintage, der bl.a. bliver lavet af sammensmeltet glas fra loppemarkeder, og Design By Us er i det hele taget blevet kendt for at søge det mere skæve udtryk. ”Jeg er før blevet kaldt Rasmus Modsat, men det er ikke, fordi jeg bevidst søger at være det. Det er bare mere spændende, hvis tingene har kant i stedet for at være standardiserede. Der er ikke et eneste af vores produkter, der er blevet skabt ved, at vi har sat os ned og sagt: ’Hvad er det, markedet mangler?’ Jeg tror helt klart, vores hemmelighed er vores foranderlighed og interesse i at dyrke nye materialer og nye former på en uhøjtidelig måde. For hvis man ikke udvikler sig i den her branche, hvor det er så vigtigt at være dem, folk snakker om, så dør man bare.”

Det er ifølge Rasmus Larsson den lille detalje, der gør den store forskel på, om man er ordinær eller ikke-ordinær. Som eksempel nævner han lampen Ball-room, der i virkeligheden bare er en farvet glaslampe, men hvor hullet er skåret skråt, og fatningen er i enten sort eller guld. ”Vi lavede også en lampe, der hedder Alexis, der siden er blevet efterlignet en million gange. Det er en sort skærm med guld indeni. Alle andre ville give den en sort ledning, vi gav den en neonfarvet ledning i stærk orange. Den der lille, mærkelige hvorfor-agtige detalje hæver den over det ordinære. Det handler også om at tage røven lidt på folk. Som kunde må man gerne lige trække lidt på smilebåndet, når man køber noget til 20.000 kroner.”

Fra Dossier nr. 9, oktober 2018.