KARL FAURHOLT

Stifter og ejer, KarlsKicks

Det var en nøje planlagt aktion, da Karl Faurholt for et par år siden iførte sig sine Nike Air
Yeezy 2 Red October, snørede dem forsigtigt og begav sig ud i virkeligheden. Han havde ikke
bare opbevaret dem i et aflåst glasskab, så han ikke risikerede, at forbipasserende følte trang til
at røre dem med fedtede eller snavsede fingre, han havde også tilføjet skoene forskellige former
for beskyttelsesprodukter, herunder sole protector, som sikrer dine sneakers i hvert fald 20.000
skridt, uden at det koster skoens oprindelige sål den mindste ridse. Og så var der selvfølgelig de minutiøse studier af vejrudsigten og afstemningen af ruten, så han spadserede i en pæn bue uden om jordbunker fra et vejarbejde, undgik passager med overrepræsentation af hundelorte og i sagens natur ikke kom så meget som i nærheden af en grussti. Karl Faurholts sneakers havde trods alt kostet 15.000 kroner, og de skulle være så gode som nye, når han kom tilbage fra sin tur. ”Det er helt klart de fedeste par sneakers, jeg nogensinde har ejet. De er røde, og de markerede afslutningen på samarbejdet mellem Nike og Kanye West. Man siger, at et par sneakers taber 15 kroner i værdi pr. skridt, man går i dem, men jeg er omvendt også tilhænger af, at man går i sine sneakers og ikke bare udstiller dem som en museumsgenstand,” fortæller Karl Faurholt. ”Derfor gik jeg også en tur i mine Yeezys.” Både han og skoene kom sikkert hjem fra byvandringen i København, og han solgte dem snart videre for 17.500 kroner. I dag handles modellen, som blev sendt på markedet i 2.500 par i 2014 og var udsolgt på 11 minutter, for op til 150.000 kroner – bærer skoen Kanye Wests signatur, kan du lægge en halv million oveni.

Sweater, Saint Laurent hos Collage the Shop, 5.925 kr.
Bukser, Off White hos Illum, 3.580 kr.
Briller, Fellepini, 2.000 kr.
Halskæde, Maria Black, 1.200 kr.
Skoene er fra Gucci og er custom-made af Karl Faurholt selv, 5.000 kr.

Karl Faurholt har haft en forkærlighed for sneakers, i særdeleshed røde, siden han som 15-årig erhvervede sig et par Adidas ZX Flux, selvfølgelig i neonrød. De var ”the shit hjemme i Ballerup dengang.” Siden fulgte et par hvide Nike Air Max 90 Hyperfuse QS Independence Day og endnu et sæt Adidas ZX Flux, denne gang i navy, og det var de sko, der blev hans faglige skæbne. ”Jeg var typen, der reparerede og malede mine egne cykler, byggede el-løbehjul, armbrøster, alt muligt … Samtidig havde jeg ikke råd til at købe nye sneakers hele tiden, så jeg gik i gang med at reparere mine blå Adidas. Jeg limede noget stof hen over fronten på skoene for at dække de huller, der var opstået … Jeg rensede dem og satte nye snørebånd i. Da jeg var færdig, lagde jeg nogle billeder af arbejdet på Facebook, og så stak det af … Jeg fik ret hurtigt 600-700 likes, og folk kontaktede mig for at høre, om jeg ikke også kunne fikse deres sneakers,” siger Karl Faurholt. Han lånte sin mors cykel for at hente og bringe kundernes sneakers, det ene par tog det andet, han etablerede en webshop, og i 2018 åbnede han sin fysiske butik, KarlsKicks, i Sankt Peders Stræde i den indre del af København. Undervejs stoppede han i gymnasiet – han havde for travlt som selvstændig erhvervsdrivende. I dag reparerer han stadig kundernes sko, men sælger også remedier, så kunderne selv kan pleje deres sneakers, han customizer deres standardmodeller, så de får en særlig farve eller en anden detalje, der skiller dem ud, og han sælger limited edition-sneakers i både nye og brugte udgaver … Næste skridt er, at KarlsKicks indtager nye markeder, Norge, Tyskland og måske England er i kikkerten, samt at udvide vareudbuddet med en sneakersmodel i eget design og navn.

Inden det sker, har Karl Faurholt et simpelt, men selvfølgelig ikke helt uvildigt råd til alle, der sætter pris på et par sneakers i flot stand. ”Jeg kan kun anbefale, at man investerer i det nødvendige sneakersplejeudstyr. For 200-300 kroner har man alt, hvad man skal bruge for at holde sine sko friske i 10 år. Tænk på dem som en bil, og giv dem et syn en gang imellem,” siger han. ”Noget andet er, at det er en god idé at have sko til forskellige lejligheder. Det lyder banalt, men jeg oplever kunder, der køber et par dyre sneakers, og så har de dem på hver dag, både når de kører mountainbike med vennerne i skoven, og når de skal ud at spise fint. Indtil de er slidt i bund. Mit råd er: et par sneakers, der kan tåle lidt tæsk, til mountainbike og et andet par pæne sneakers til restauranten. Hvis du bruger dine sneakers til alt, skal du købe nye hele tiden. Den anden kombination holder i flere år.”

Fra Dossier nr. 16, december-januar 2019/2020.