Jonathan Kvium

Gallerist

I december sidste år slog galleriet Albert Contemporary for første gang dørene op i Brandts Passage i Odense med udstillingen ’Grand’. Værkerne var af de unge danske kunstnere Rasmus Eckhardt, Sune Christiansen og Luca Bjørnsten, og siden har der været opmærksomhed om galleriet. I marts kom Jonathan Kvium i mediernes søgelys, da han tilbød de to russiske kunstnere, søstrene Petschatnikov, at udstille i hans galleri. Det skete som reaktion på, at Horsens Byråd havde valgt at bortcensurere søstrene fra udstillingen Fragile på Horsens Kunstmuseum efter den russiske invasion i Ukraine.  ”Jeg er imod diskrimination og ved at tilbyde de russiske søstre en platform i mit galleri, kan jeg være med til at bekæmpe den uretfærdighed, de blev udsat for. Søstrene har ikke boet i Rusland i 30 år, og de tog begge afstand fra den russiske aggression. De blev censureret alene fordi de var russere. Jeg kan både stå inde for deres kunst og for dem som mennesker,” fortæller Jonathan Kvium.De russiske søstre skal udstille i galleriet til december, og det bliver en velgørenhedsudstilling, som er rettet mod, hvor krigen er i december.

Galleriet er lokaliseret på Fyn i Odenses midtby med kunstmuseet Brandts som nærmeste nabo. ”Fyn har givet mig så mange ting, at jeg nu føler, jeg skal give noget tilbage. Jeg vil skabe noget i Odense, der ikke er her i forvejen,” fortæller Jonathan Kvium. Odenseanerne mangler stadig at komme lidt i gang med at købe kunst og opdage, hvad galleriet kan, mener Kvium. ”Jeg har solgt flere værker til Brooklyn, end jeg har til Fyn, men det er jeg igang med at ændre”. Placeringen lige ved siden af Brandts er ikke tilfældig. Dels har Jonathan Kvium arbejdet på Brandts og betragter stedet som en familie. ”Man skal kunne gå på Brandts og opleve kunstnere, der er 10-15 år længere fremme end de kunstnere jeg har i galleriet. Mig skal man besøge for at se de kommende store kunstnere.”

Jonathan er født og opvokset i København i en sidegade til Nyhavn og gik på Bernadotteskolen nord for København. Derefter tog han til Odense for at studere medievidenskab. På det tidspunkt havde han brug for at komme væk fra hovedstaden. Det var dog først, da han mødte sin kone, at han fik øjnene op for, hvad Odense kan. Hans første studiejob nogensinde var på Galleri Faurschou i København. ”Det var min fars (Michael Kvium red.) gallerist, jeg arbejdede for. Min indgang til kunstbranchen gået gennem kunstnernes øjne og ikke galleristens. Det skulle man også kunne mærke i mit galleri – at det er kunstnerne og kunsten der er i fokus og knapt så meget den kommercielle del.”

Det er den unge samtidskunst, der taler til ham. Han bliver inspireret af det unikke. Kunstnere, der er i samme generation som ham selv, så han som gallerist kan tage på en “rejse” sammen med de kunstnere, han arbejder med i galleriet.  ”Når en kunstner har et bestemt udtryk, bliver jeg enormt fascineret, og det får jeg lyst til at få bredt ud i verden. Jeg synes, at jeg som kontemporær gallerist kan være med til at skabe noget diversitet i kunstbranchen uden det bliver for kommercielt. Jeg opfordrer altid mine kunstnere til at gøre præcis det, de vil med kunsten, og fortæller dem:Lav for guds skyld noget, I ikke kan lade være med at laveog tænk ikke på om det sælger godt.”

”Hvis der kommer en ind og spørger mig, om jeg kan hjælpe dem med at lave en investering, man kan tjene penge på, så vil jeg nok foreslå dem at gå et andet sted hen. Kunst er en god investering, hvis man er draget af et værk og ikke kan lade være med at købe det. Man skal følge sit hjerte. Hvis en kunstner får stor succes og priserne stikker af, er det fedt, men jeg synes, motivationen for at købe kunst skal være kærlighed til et værk – ikke spekulation i penge.”

Til trods for galleriets korte levetid er Albert Contemporary allerede kommet ind på to kunstmesser; Art Herning, der fandt sted her i maj og Enter Art Fair i København til august.  Jonathan Kvium ønsker at gentænke det at drive galleri både igennem bæredygtighed og modernisering. ”Jeg har netop udgivet min første bog med en kunstner. Andre gallerier laver udstillingskataloger, der er aktuelle i en måned, og så er de forældede og ryger på depot. Jeg ønsker at lave en udgivelse, der kan leve evigt, og det kan en bog. Den vil være evig relevant og dermed et bæredygtigt alternativt til et katalog,” fortæller Jonathan Kvium. ”Alt jeg gør, skal afspejle at jeg drivet et ungt galleri. Jeg ønsker ikke at gøre, som man altid har gjort. Man skal forny sig og afspejle det, der sker i samfundet. Derfor har jeg også 50/50 af kvinder og mænd blandt mine kunstnere og både danske og udenlandske. Der skal være handling frem for snak, hvis man vil gøre en forskel,” afslutter han.

Og navnet Albert? Det er Jonathan Kviums mellemnavn.