Nima Tisdall

Medstifter og administrerende 
direktør, Blue Lobster, 28 år

Nima Tisdall vil med sin digitale platform, Blue Lobster, disrupte en af verdens ældste professioner: fiskeriet. Sammen med medstifter Christine Hebert skabte hun for tre år siden app’en, hvis mål er at forbinde fiskerne direkte med restauranter og private kunder. Populært sagt: Tinder for fisk. Ved at forkorte ruten fra fangst til middagsbord vil de skære mellemled som fiskeauktioner ud, så fiskernes fortjeneste bliver større — fordoblet i nogle tilfælde, siger Nima Tisdall selv — og produktet billigere for forbrugerne. Ideen har modtaget opmærksomhed fra profiler som den tidligere amerikanske præsident Barack Obama, men også trusler fra de etablerede konkurrenter. ”Christine kom til mig med den her undren. Hun kunne ikke forstå, hvorfor fisk i Danmark var så dyrt og ikke særligt frisk, når vi er så tæt på havet. Der var ingen af os, der kendte noget som helst til branchen, så vi gik ned på en masse havne, bankede på kutterne og snakkede med alle, der arbejdede med fisk. Så gik vi rundt til restauranterne og hørte deres side af sagen, og langsomt afdækkede vi et netværk af overflødige mellemled. Vi tænkte, at vi kunne strømline det og forbinde aktørerne tættere med teknologi, hvilket man kalder democratization of networks, ligesom AirBnB har gjort,” siger Nima Tisdall. I Blue Lobsters opstartsfase oplevede de dog hurtigt, at det var svært at sparke døre ind. Der var en modvilje mod at samarbejde med dem, fordi andre enten antog, at det var et skoleprojekt, eller at de ville gå nedenom og hjem inden for ét år. Derfor endte de to førstegangsiværksættere med at påtage sig langt mere arbejde, end de havde forventet. De opbyggede logistik- og produktionsfaciliteter og var ofte selv ude på havnen for at hente fisken, pakke den og køre den ud til kunden. For at fortsætte Tinder-sammenligningen har de ikke bare matchet folk, de har også kørt dem på dates. Fremgangsmåden er symptomatisk for, hvordan Nima Tisdall arbejder. Da hun som 19-årig drømte om at blive manuskriptforfatter, søgte hun ikke ind på en manuslinje, men på en dramaskole i London. Hendes logik var, at når hun stod med teksterne i hånden, kunne hun lære den anden side at kende; hvad der fungerede og ikke fungerede på scenen, og anvende det, når hun skrev.

Sammen med tre unge iværksættere har Nima Tisdall startet SAGA, der skal give unge mennesker en ny indgangsvinkel til at diskutere politik og samfundsstrukturer. ”Der manglede en måde at engagere sig i politik på, der er partipolitisk neutral. Mange unge føler sig politisk hjemløse, og SAGA skal give dem en mulighed for at engagere sig i det demokrati, vi vil værne om.”

Jakke, Day, 2.600 kr.
Strik, Day, 1.000 kr.
Bukser, Day, 900 kr.

Efter tre turbulente år i pandemiens omskiftelige kløer, stod Nima Tisdall og Christine Hebert i starten af 2022 ved en skillevej. De skulle enten fortsætte som før eller genfinde virksomhedens fokus. De besluttede sig for at skære firmaet ind til benet og centrere det omkring deres kerneopgave; at forbinde parterne. ”Vi er kommet frem til, at vi hverken kan eller vil være verdensmestre i transport, produktion og logistik, så nu bliver vi kun en tech-platform. Jeg kan sagtens være bagklog og sige, at det burde vi have gjort fra starten, men vi var nødt til at bevise os selv og tilkæmpe os de andre spilleres respekt, før de ville samarbejde med os. Nu bliver alt andet end kernen outsourcet, og jeg ser virkelig meget frem til at få fjernet det pres og de mange hatte. Forhåbentlig gør det også, at vi hurtigere kan ekspandere fra København til resten af Danmark.”

Både fiskeindustrien og startup- og tech-verdenen er udtalt mandsdomineret. Det har de to kvindelige iværksættere oplevet fordele og ulemper ved. På den ene side var det væsentligt nemmere at komme ind på livet af fiskerne, som Nima Tisdall beskriver som skeptiske af natur, og skabe en position i markedet for Blue Lobster, end det ellers havde været. “Vi kunne slentre ind i branchen. Vores konkurrenter tog os ikke seriøst, fordi vi var unge kvinder. Det var frustrerende, men også en velsignelse at være underdog. Vi fik lov til at flyve under radaren og lave aftaler med fiskere og restauranter, før det gik op for resten af markedet, at vi kunne sælge store mængder fisk og skubbe til status quo. Så blev de sure. Fiskerne, der har tilsluttet sig os, har været udsat for chikane og er blevet tvunget til at vælge side. Heldigvis er fiskere ud over at være skeptiske også ekstremt stædige og vil ikke bestemmes over, så vi har aldrig mistet nogen samarbejdspartnere på det. Vi er også selv blevet truet med, at vi ville blive ødelagt.” Sværere har det været at navigere i den startup- og tech-verden, hvor energisk charme til tider bliver fejlagtigt forvekslet med en flirt. Mens de bare havde en idé, var Blue Lobster-bagkvinderne til adskillige netværksmøder med andre iværksættere eller investorer på cafeer og restauranter, hvor de skulle sælge sig selv. ”Der skete tit det, at hvad vi troede var professionelle møder, blev betragtet som dates. Når modparten efterfølgende fulgte op over mail med kontaktoplysninger på folk, der kunne hjælpe os, foreslog de også lige, at vi kunne tage til salsa næste gang. Ud af de 10 første mænd, vi var til møde med, formåede otte af dem at gøre det romantisk. Og det er en sindssyg svær situation at stå i, for man skal afvise dem, samtidig med at, man bibeholder et professionelt forhold og ikke gør nogen kede af det. Der reddede det os, at vi hurtigt fik en masse mediedækning, spotlightet gav os et niveau af seriøsitet. Folk blev opportunistiske og så os som en forretningsmulighed. Da vi kun var unge kvinder med en idé, var vi nemmere at udnytte. I vores samfund giver netværk, erfaring og penge magt. Men det gør synlighed også.”

Jakke, Day, 2.600 kr.
Bukser, Day, 900 kr.

Tidligt i processen blev de fremhævet af Barack Obama. Gennem sin nonprofitorganisation The Obama Foundation fortalte han om Blue Lobsters mission og kaldte Nima Tisdall for et globalt forbillede. Senest sad hun ved siden af den tidligere præsident under COP26UK, hvor hun i to timer fortalte om og diskuterede sin egen virksomhed og fremtidens klimaudfordringer. ”Obama skaffede os virkelig mange eyeballs, og det løftede os til et punkt, hvor folk kiggede på os og var interesserede i os. Det betød også, at folk begyndte at snakke om bæredygtigt fiskeri, noget, vi arbejder på at promovere en dybere forståelse for.” Blandt andet kæmper Blue Lobster for at minimere brugen af bundtrawl, en udbredt form for storfiskeri, hvor et net slæbes hen over havbunden. Det bruges særligt til fangst af rejer, rødspætter og torsk. Men når nettet pløjer sig gennem havbunden, ødelægger det faunaen og løsner det oplagrede kulstof. De nyeste studier peger på, at bundtrawl udleder lige så meget CO2 som flytrafikken. ”Vi er alle superopmærksomme på, hvor skadeligt det er at flyve. Modsat er der ingen, der spørger, hvordan torsken er fanget. Jeg ved godt, at det lyder som jordens største kliché, men det bedste ved vores arbejde er, at vi kæmper for, at verden bliver et bedre sted. Min far er fra Nepal, min mor fra Irland, og jeg er opvokset i Danmark, så som barn har jeg oplevet de her kæmpe forskelle i levevilkår og set spændet mellem fattigdom og velfærd. Jeg er utrolig bevidst om, at jeg er født med en masse privilegier, derfor skal jeg bruge dem til at skabe en større værdi end bare at eksistere. Jeg skal gøre en forskel for andre mennesker.”

Fra Dossier nr. 29, marts-april 2022